Bellen naar 0900-servicenummers goedkoper

DEN HAAG - Bedrijven mogen hun 0900-servicenummers niet meer per minuut in rekening brengen.

Consumenten betalen voortaan een vast bedrag voor het hele gesprek of hetzelfde tarief als voor een telefoontje naar een vast nummer.

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) schrijft dat woensdag in een reactie op een verzoek uit de Tweede Kamer om te onderzoeken of het haalbaar is dergelijke gesprekken gratis aan te bieden,

''Ik kies voor deze maatregel die de kosten van bellen naar helpdesks voor de consumenten sterk verlaagt, goed uitvoerbaar en handhaafbaar is en bovendien snel kan worden ingevoerd, zodat de consument direct profiteert”, aldus de bewindsman.

Wachttijd

Volgens Verhagen is het gratis maken van de wachttijd bij servicenummers uiteindelijk voor de consument niet goedkoper. De bedrijven moeten veel kosten maken en dat brengen ze bij de klanten in rekening.

Op dit moment geldt een maximumtarief van 15 cent per minuut voor firma's als energieleveranciers of communicatiebedrijven waar een beller een contract mee heeft gesloten.

Binnenkort mag geen enkel servicenummer per minuut extra kosten in rekening brengen.

Lees meer over:
Tip de redactie