Geen drastische veranderingen bij Blackberry

AMSTERDAM - Blackberrymaker RIM zal zich meer gaan richten op de consumentenmarkt, maar drastische veranderingen zijn volgens de nieuwe CEO niet nodig om het bedrijf weer op de rails te krijgen.

Dat blijkt maandag uit een eerste gesprek tussen de media en de nieuwe CEO Thorsten Heins. Maandag werd bekend dat de oprichters Jim Balsillie en Mike Lazaridis hun functie als CEO naast zicht neerleggen.

De mannen blijven wel lid van de raad van bestuur.

Volgens Heins hoeft er bij Research In Motion (RIM), het bedrijf achter Blackberry, niets drastisch veranderd te worden. Heins werkt al sinds eind 2007 voor het bedrijf en stelt dat hij nooit dingen niet heeft kunnen doen.

Ook steunt hij in het gesprek de koers waar Blackberry zich nu op bevindt. De vraag is dus of er wel iets gaat veranderen bij het bedrijf dat vorig jaar 70 procent van zijn waarde verloor en het marktaandeel op de smartphonemarkt zag kelderen.

Licenties en consumenten

Duidelijk is dat Heins enigszins openstaat voor het uitgeven van licenties voor het besturingssysteem Blackberry 10 dat dit jaar geïntroduceerd wordt. Het op QNX gebaseerde platform zou eigenlijk alleen op Blackberry’s draaien, maar bij interesse kunnen andere partijen een licentie afnemen.

Daarnaast zal het bedrijf zich iets meer gaan richten op consumenten. Van huis uit richt Blackberry zich op de zakelijke markt, hoewel dit in de afgelopen jaren al enigszins verschoven is.

Lees meer over:
Tip de redactie