Google lanceert vraag- en antwoordsite

AMSTERDAM - Na de recentelijke lancering van Google+ begon Google deze week een nieuw project, genaamd Prizes. Op deze vraag- en antwoordsite kunnen gebruikers geld verdienen door vragen van andere gebruikers te beantwoorden.

Op Prizes.org kunnen gebruikers zelf een wedstrijd uitschrijven en daar een prijskaartje aan hangen. Wanneer iemand een antwoord geeft, stemmen andere gebruikers voor het beste antwoord.

Dit model wordt al langer gebruikt door bedrijven die nieuwe ideeën nodig hebben van consumenten, zoals voor een marketingplan of nieuw logo. Bekende 'crowdsource'-initiatieven zijn onder andere de Nederlandse websites Battle of Concepts en Brandfighters.

Oververtegenwoordigd

Vraag- en antwoordsites zijn niet nieuw en zijn oververtegenwoordigd op het internet. Het populaire Yahoo Answers bestaat al sinds 2005 en Quora, een mix tussen een sociaal netwerk en een vraag- en antwoordsite, kon rekenen op een investering van elf miljoen dollar in 2010.

Google experimenteerde van 2002 tot 2006 met de dienst Google Answers, maar deze werd geen succes. In die periode bood Google ook de mogelijkheid geld te verdienen. De internetgigant zou nu proberen opnieuw een succes te maken van de vraag- en antwoordsite door gebruikers via de sociale netwerken Twitter en Facebook in te laten loggen.

Google+

Verschillende techblogs uiten kritiek op de integratie van Twitter en Facebook. Zo zou een koppeling met het eigen sociale netwerk Google+ logischer zijn. Ook zou Prizes hetzelfde lot wachten als Google Answers.

Andere geluiden zijn dat Prizes er goed aan heeft gedaan Twitter en Facebook te integreren, omdat daar de meeste gebruikers te vinden zijn. Google lijkt tevens verder te gaan dan alleen vragen en antwoorden: op de site van Prizes wordt melding gemaakt van wedstrijden voor hele businessplannen. Bedrijven zouden dan via Google, net zoals bestaande crowdsource-initiatieven, consumenten kunnen belonen voor hun ideeën.

Tip de redactie