'Cookievoorstel maakt gratis websites onmogelijk'

AMSTERDAM – Branchevereniging IAB Nederland laat zich wederom in scherpe bewoordingen uit over het cookievoorstel van de PvdA en PVV.

“Dit maakt internet ongelofelijk ingewikkeld en onprettig”, stelt Auke van den Hout, bestuurslid van IAB Nederland tegenover Telecompaper. IAB Nederland vertegenwoordigt de belangen van de Nederlandse uitgevers- en adverteerdersbranche

De Tweede Kamer beslist dinsdag over een wetsvoorstel (pdf) van de PVV'er Jhim Van Bemmel. De PvdA en D66 sloten zich eerder aan bij het voorstel om bezoekers van websites expliciet toestemming te laten geven voor het plaatsen van elke zogeheten cookie. D66 wil het voorstel echter nog met de fractie bespreken.

Expliciete keuze

Volgens het voorstel moeten internetgebruikers "te allen tijde" controle hebben over hun gegevens. "Wanneer het gaat om persoonsgegevens, dient de consument zelf een expliciete keuze te maken", stellen Van Bemmel en zijn collega-indieners.

Websites plaatsen vaak meerdere van dit soort bestanden, meestal om informatie door te spelen aan adverteerders als Google. Die partijen kunnen hun advertenties hierdoor beter afstemmen op de bezoeker. "Deze advertenties betalen de ‘gratis’ content op internet", benadrukken de opstellers van de brief.

Websites kunnen met de informatie bijvoorbeeld ook voorkomen dat een bepaalde advertentie te vaak wordt vertoond en gebruiken cookies om statistieken bij te houden over gegevens als schermresolutie, besturingssysteem en browsertype.

Pop-ups

Van den Hout van IAB Nederland voorspelt dat websites als NU.nl bij elke sessie via pop-ups moeten vragen om toestemming voor het plaatsen van cookies. Volgens hem zijn buitenlandse uitgevers bovendien niet gebonden aan de Nederlandse wet.

Volgens Van den Hout maakt het weren van cookies die het surfgedrag over meerdere pagina's bijhouden gratis websites onmogelijk. Hij is tevens directielid van Adatus, een bedrijf dat gebruikersprofielen maakt waarmee adverteerders een internetter kunnen volgen.

Inkomsten

"Voor het samenstellen van zo'n profiel worden cookies geplaatst. Advertenties zijn niet mogelijk zonder zulke cookies, waardoor een gratis site als NU.nl niet meer zou kunnen bestaan", aldus Van den Hout.

Het wetsvoorstel heeft overigens geen invloed op algemene reclames, maar zou het mogelijk maken gerichte advertenties te blokkeren. 

De inkomsten van websites zouden kunnen teruglopen omdat adverteerders minder willen betalen als ze niet weten welke groep mensen hun advertentie te zien krijgt of als zij niet weten dat de advertentie niet tientallen keren aan dezelfde persoon getoond wordt.

Zelfregulering

Het steekt Van den Hout dat in het wetsvoorstel niet wordt gesproken over de zelfregulering van IAB Europe. De organisatie kwam eerder met een voorstel, gesteund door de branche, waarbij gebruikers worden doorgestuurd naar een website met informatie over cookies.

Op die website kunnen gebruikers dan de cookies voor een bepaalde aanbieder, bijvoorbeeld Google, uitzetten waarna ze niet nogmaals toestemming hoeven te verlenen of afwijzen. Ook kunnen alle cookies uitgezet worden.

Niveau

D66, dat zich dus nog beraadt op een standpunt, liet eerder weten dat het voorstel ook toestemming vraagt op het niveau van de adverteerder of uitgever en dat er dus niet bij elke reclame opnieuw toestemming nodig is.

De PvdA en PVV kunnen rekenen op steun van de SP, maar hebben ook steun van D66 nodig om aan een meerderheid in de Tweede Kamer te komen. Dinsdag zal over het voorstel gestemd worden.

Lees meer over:
Tip de redactie