Roep om onderzoek naar aftappen providers

AMSTERDAM - De Consumentenbond roept het CBP en telecomwaakhond Opta op onderzoek te doen naar het gebruik van Deep Packet Inspection (DPI) door telecomproviders. Met deze techniek kan de inhoud van data bekeken worden.

Dat blijkt uit een oproep op de website van de Consumentenbond.

Donderdag werd bekend dat KPN DPI gebruikt heeft om in kaart te brengen in welke mate WhatsApp gebruikt wordt. Via deze applicatie worden berichten over het internet verstuurd.

KPN en Vodafone

KPN heeft verklaard niet naar de inhoud van berichten te hebben gekeken, maar dat is wel mogelijk met DPI. Vodafone laat vrijdag in een verklaring weten ook gebruik te maken van DPI, maar dit net als KPN niet toe te passen op de inhoud van het verkeer.

Zo gebruikt Vodafone het bijvoorbeeld om te zien dat veel klanten video's niet afkijken. "Daarom hebben we besloten video's in delen in te laden om ons netwerk te ontlasten", aldus Vodafone tegenover NU.nl. De provider stelt bovendien dat verschillende providers dit al jaren doen.

KPN laat vrijdagmiddag in een nieuwe verklaring weten dat uit intern onderzoek is gebleken dat er geen wetten zijn overtreden. De provider staat open voor extern onderzoek.

T-Mobile

T-Mobile blijft vaag over welke techniek gebruikt wordt. De provider wil alleen kwijt dat zij niet op dit niveau het netwerk in de gaten houden en alleen kijken waar veel bandbreedte gebruikt wordt om zo te zorgen dat het netwerk beschikbaar blijft.

De Consumentenbond wil nu dat snel onderzoek gedaan wordt naar de situatie. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en telecomwaakhond Opta moeten dit onderzoek volgens de Consumentenbond uitvoeren.

D66

D66 heeft minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (ELI) gevraagd om versnelde uitvoering van het toegezegde onderzoek naar de privacygevolgen van nieuwe verdienmodellen van Telecombedrijven.

Het onderzoek moet wat betreft D66 binnen twee weken afgerond zijn.

Reactie Opta en CBP

Opta vindt dat KPN de omstreden technologie niet zou moeten inzetten om het dataverkeer van zijn klanten te analyseren. De Opta is echter niet aan zet om een onderzoek naar het telecombedrijf uit te voeren, aldus de zegsvrouw. ''Het sentiment is dat KPN vooral de privacy van klanten aantast. Een onderzoek door het CBP ligt op basis van onze wettelijke bevoegdheden meer voor de hand.''

Het CBP wil niet reageren op de oproep van de Consumentenbond.

Wet overtreden

In het wetboek van Strafrecht staat dat aftappen verboden is. KPN onderzoekt nog of het de regels heeft overtreden en komt waarschijnlijk vrijdagmiddag met een nieuwe verklaring.

Overigens zijn er ook andere technieken waarmee providers kunnen bekijken van welke diensten gebruikgemaakt wordt. Zo wordt verkeer via WhatsApp over een bepaalde poort verstuurd. Het verkeer over die poort kan gemeten worden en daarbij is het bekijken van de inhoud niet mogelijk.

Nieuwe abonnementen

KPN zou de DPI-techniek ook in de toekomst willen gebruiken. Deze zomer lanceert de provider nieuwe abonnementen waardoor bepaalde diensten extra geld gaan kosten. KPN gaat deze diensten dan niet blokkeren, maar wil met DPI kijken wie toch gebruikmaakt van de diensten en deze klanten vervolgens een rekening sturen.

Of KPN na de ophef die donderdag ontstond nog steeds overweegt dit plan door te zetten, is niet bekend.

Uitbesteed

Anonieme bronnen hebben inmiddels tegenover Tweakers.net beweerd dat KPN de uitvoering van DPI uitbesteedt aan een buitenlands bedrijf. Het Franse netwerkbedrijf Alcatel-Lucent zou rapportages leveren aan KPN.

Tweakers ontdekte ook dat een technisch medewerker van KPN stelt dat het bij de provider om Shallow Package Inspection (SPI) gaat waarbij alleen naar afzender, bestemming en poort gekeken wordt.

Lees meer over:
Tip de redactie