Steeds vaker tv, bellen en internet in één

DEN HAAG - Consumenten kiezen steeds vaker voor een bedrijf waarbij ze zowel radio- en televisie, vaste telefoon en internet afnemen. Dat concludeert telecomtoezichthouder Opta op basis van cijfers over het derde en vierde kwartaal van 2010, die vrijdag zijn gepubliceerd.

Het aantal abonnementen voor alles-in-een nam toe van 2,1 miljoen in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 2,3 miljoen in de laatste maanden van het jaar. ''Een forse stijging'', aldus de Opta.

Er is nog weinig veranderd in wie de televisie bij de mensen binnen brengt, aldus de Opta. De markt blijft voornamelijk verdeeld tussen KPN, Ziggo en UPC.

''Van de regionale spelers is Ziggo nog steeds de grootste met 40 tot 45 procent marktaandeel.'' KPN heeft volgens de toezichthouder wel marktaandeel gewonnen. Volgens de Opta blijft de concurrentie binnen de televisiemarkt licht toenemen.

Mobiel

Het aantal mobiele telefoonaansluitingen nam in het laatste halfjaar van 2010 toe, evenals de omzet van mobiel breedbandinternet. In de gunst om de mobiele beller zijn de marktaandelen ook overwegend gelijk gebleven.

Bij internet thuis zijn het kabel en glasvezel wat de klok slaat, het aantal aansluitingen over koper daalt. De populairste breedbandsnelheid voor thuis ligt tussen 10 en 30 MB per seconde.

Tip de redactie