'Facebook huurde pr-bureau in om Google zwart te maken'

AMSTERDAM – Facebook heeft een Amerikaans pr-bureau ingeschakeld om negatieve verhalen over het privacybeleid van Google te verspreiden in de media.

Dat heeft de netwerksite toegegeven tegenover The Daily Beast. Kranten weigerden de verhalen te publiceren.

Een woordvoerder van Facebook laat in een reactie weten dat het bureau werd ingeschakeld omdat Google op het gebied van sociale media dingen doet op het gebied van privacy die reden tot zorg zijn. Ook het feit dat Google gegevens van Facebook wil gebruiken in een eigen service is een reden geweest.

Facebook wilde tegenover andere media niet reageren.

Concurrenten

Google en Facebook zijn de afgelopen jaren steeds meer concurrent van elkaar geworden. Google voegt meer sociale elementen aan de website toe. Ook was er onenigheid rond het synchroniseren van contacten van Gmail en Facebook.

Google wilde niet ingaan op de situatie. Het bureau laat aan the Financial Times weten dat ‘de opdrachtgever’ anoniem wenste te blijven en alleen vroeg op basis van beschikbare informatie berichten te publiceren die gemakkelijk overgenomen konden worden door verschillende media.

Achteraf oordeelt het bureau dat het uiteindelijke doel van Facebook tegen het beleid is en dat de aanvraag had moeten worden afgekeurd. “We moeten altijd transparant kunnen zijn over opdrachtgevers en dit incident benadrukt het belang hiervan.”

Lees meer over:
Tip de redactie