Nieuw verzet tegen abonnement via App Store

AMSTERDAM – Time Inc., een grote uitgever van tijdschriften en kranten, verzet zich tegen het afsluiten van digitale abonnementen via de App Store. Apple verplicht uitgevers sinds kort abonnementen ook via de applicatiewinkel aan te bieden.

Verschillende uitgevers maken inmiddels gebruik van de mogelijkheid een abonnement voor bijvoorbeeld de iPad-editie van een tijdschrift af te sluiten via de App Store.

Op deze manier kunnen klanten zonder tussenkomst van het tijdschrift of de uitgever via Apple een abonnement afsluiten. Er is echter sinds de lancering van het nieuwe beleid in februari ook protest. Time Inc. voegt zich nu bij deze rij uitgevers.

Klantgegevens

Het is namelijk zo dat uitgevers 30 procent van de inkomsten van nieuwe abonnementen afgesloten via de App Store moeten afstaan aan Apple. Voor Time is het belangrijkste dat Apple door het afsluiten van abonnementen over gegevens van de abonnees gaat beschikken.

Hierdoor heeft de uitgever zelf niet alle informatie over de klanten in handen. Deze informatie is echter wel erg waardevol.

“We sluiten een toekomstige overeenkomst niet uit, maar dan moet er iets veranderen”, aldus het bedrijf. Het is overigens wel mogelijk om bij een tijdschrift ook een iPad-abonnement af te sluiten via Time. Alleen een los digitaal abonnement kopen is niet meer mogelijk.

Wanneer een uitgever een abonnement voor een krant of tijdschrift op de iPad los wil aanbieden moet naast een link naar de eigen website ook de mogelijkheid worden geboden dit abonnement via Apple af te sluiten.

Time Inc. is uitgever van onder meer Time Magazine, Sports Illustrated, Fortune en People.

Opstand

In Nederland en België gingen uitgevers morrend akkoord met het beleid van Apple, zo bleek in februari al na een rondgang van NU.nl langs verschillende uitgevers. The Financial Times kwam in april in opstand tegen de abonnementen via Apple.

De krant was bang om de directe relatie met de abonnees kwijt te raken en voert nog gesprekken met Apple om tot een andere oplossing te komen.

Uitgever Condé heeft echter geen problemen met het afsluiten van abonnementen via de App Store. De uitgever maakte onlangs bekend binnenkort met nieuwe abonnementsvormen te komen. Condé is verantwoordelijk voor onder meer Vogue, Glamour, CQ, Wired, Vanity Fair en The New Yorker.

Lees meer over:
Tip de redactie