Apple waardevolste merk

AMSTERDAM - Apple heeft Google na vier jaar ingehaald als het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iMac, iPod, iPhone en iPad nu 153,3 miljard dollar waard, 84 procent meer dan een jaar geleden.

Google leverde 2 procent in en komt uit op 111,5 miljard. De top 100 van meest waardevolle merken wordt gedomineerd door technologiemerken, die goed zijn voor een derde van het totaal.

Peter Walshe, directeur van het onderzoeksbureau, denkt dat de focus van Apple op details en de groei op de zakelijke markt hebben gezorgd voor de enorme stijging in waarde.

Luxe en goedkoop

"Door deze ontwikkelingen is Apple niet meer vergelijkbaar met andere elektronische bedrijven die producten maken voor consumenten", stelt Walshe tegenover Reuters.

"Apple houdt zich niet aan de regels wat betreft de prijzen van apparaten. Het bedrijf doet wat luxe merken doen, maar daar ligt de prijs veel hoger. Uiteraard moeten de producten behalve een goede prijs ook goede kwaliteit en ervaring bieden, en dat doet Apple."

Top 5

De top 5 wordt net als de gehele lijst gedomineerd door technologiemerken. Fastfoodketen McDonald's is de enige uitzondering, op de vierde plek. Na Apple en Google bekleedt IBM een derde positie, Microsoft sluit de rij. Facebook komt dit jaar nieuw binnen op plaats 35 met een prijskaartje van 19,1 miljard dollar, een toename van bijna 250 procent.

Achter Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent.

Een aantal namen valt op omdat ze al meer dan vijftig jaar bestaan en het nog steeds goed doen. Naast McDonald's en IBM zijn dat Coca-Cola net buiten de top op een zesde positie en het Amerikaanse industriële, financiële conglomeraat General Electric (GE) is tiende.

Nederland

Met de merkwaarde van Nederlandse bedrijven is het niet best gesteld. Alleen Shell staat nog in de Brandz top 100, op een 51e plaats met een waarde van 15 miljard dollar, gelijk aan vorig jaar. ING is eruit geduikeld. Namen als Heineken, Unilever of Ahold staan er niet in.

Millward Brwon meet de waarde van de merken aan de hand van de financiële prestaties van de bedrijven gecombineerd met onderzoek onder miljoenen consumenten.

Lees meer over:
Tip de redactie