Nederland koploper sociale media

AMSTERDAM – Nederland is de nummer 1 wereldwijd als het aankomt op sociale media. Wat betreft de penetratie van Linkedin en Twitter neemt ons land de koppositie in en het aantal internetters actief op sociale media blijft groeien.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Comscore.

In maart 2011 steeg het aantal unieke bezoekers voor alle sociale media in Nederland met 18 procent in vergelijking met maart 2010. Het aantal unieke bezoekers van Facebook groeide het snelst met 76 procent. Hetzelfde bezoek aan Hyves.nl nam iets af met 1 procent.

11,4 miljoen

In totaal bezochten 11,4 miljoen mensen in Nederland een sociale netwerksite in de maand maart. In totaal waren er in die maand 11,9 miljoen mensen actief op internet.

“De sociale netwerkmarkt in Nederland is heel uniek en zit vol interessante ontwikkelingen”, vertelt Mike Read, directeur van Comscore Europa. “Het is een van de weinige markten waar een lokaal sociaal netwerk nog steeds de grootste is, al komt Facebook steeds dichterbij Hyves.”

Facebook trok in maart 2011 6,5 miljoen unieke bezoekers vanuit Nederland. Hyves wist 7,6 miljoen mensen naar de website te trekken.

(c)NU.nl/Jelle Kamsma

LinkedIn en Twitter

Naast deze unieke situatie heeft Nederland de hoogste penetratie wat betreft Twitter en LinkedIn. 26,1 procent van de Nederlanders bezocht de zakelijke netwerksite LinkedIn terwijl 26,8 procent een bezoek bracht aan Twitter.

Wat betreft LinkedIn wordt Nederland gevolgd door Ierland (21 procent) en de Verenigde Staten (17,6 procent). Als gekeken wordt naar Twitter maken Japan (26,6 procent) en Brazilië (23,7 procent) de top drie compleet.

(c)NU.nl/Jelle Kamsma

Het verkeer op deze netwerksites is in het afgelopen jaar dan ook flink toegenomen. Twitter zag het unieke bezoek met 67 procent toenemen terwijl LinkedIn zelfs een groei van 70 procent realiseerde.

Tip de redactie