Nog steeds problemen bij Rabobank

Laatste update:  21 februari 2011 13:26 info

AMSTERDAM - Klanten van de Rabobank hebben maandag nog steeds problemen bij met internetbankieren. De technische problemen zijn na een storing op zondag verholpen, maar toch kunnen niet alle klanten bij hun geld.

Foto:  ANP

Inloggen via internet of de mobiele telefoon is volgens gebruikers onmogelijk en sommige mensen kunnen geen transacties verrichten. De website is voor sommige mensen al twintig uur niet te bereiken.

De problemen ontstonden zondag rond 13.00 uur. Als gevolg van een storing waren de website van de Rabobank en de applicaties om mobiel te bankieren onbereikbaar. Volgens de bank was de storing in de loop van de middag verholpen.

Merkbaar

"Om het euvel te verhelpen hebben we zondag een aantal technische aanpassingen gedaan", meldt een woordvoerder.

"Het technische probleem is opgelost, maar het duurt een tijdje voordat dat bij alle providers merkbaar is. Een deel van de klanten kan inderdaad weer inloggen. Maar nog niet iedereen. We zijn met de betreffende providers in gesprek."

De Rabobank heeft zo'n 6,8 miljoen particuliere klanten, van wie er ruim drie miljoen internetbankieren.

iDeal

Het internetbetaalplatform Ideal was vanaf zondagmiddag ongeveer zes uur uit de lucht. Volgens Currence, het bedrijf achter Ideal, was de storing bij de Rabobank de oorzaak.

Het betaalplatform draait inmiddels weer, maar de schade loopt waarschijnlijk in de miljoenen. Per dag worden 190 duizend betalingen gedaan via het systeem.

Volgens Currence heeft de storing van de Rabonank het systeem van Ideal platgelegd. "We hebben twee platforms. Niet alle banken werden door de storing getroffen. Banken op hetzelfde platform als de Rabobank, zoals ING en SNS, lagen er wel uit."

MIljoenen

De schade loopt hoog op. Volgens internetmagazine bright.nl loopt de schade in de miljoenen. Jitse Groen, directeur van thuisbezorgd.nl, laat weten dat het alleen al bij zijn klanten om honderdduizend euro. Op de site kan bij deelnemende restaurants eten worden besteld en met Ideal worden afgerekend.

Een woordvoerder van Currence heeft nog geen inzicht in het schadebedrag. "We weten nog niet hoeveel transacties er niet konden plaatsvinden. Over de schade is nog niets te zeggen. Er zijn tot nu toe geen schadeclaims binnengekomen."

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Wifi-ballon

Googles wifi-ballon is in 22 dagen de wereld rondgereisd.

Bekijk de wifi-ballon
Banner NUjournaal Tech

Privé-Vine's

Het is voortaan mogelijk om privé-video's te versturen naar andere Vine-gebruikers.

Lees verder

Beste apps

Reis terug in de tijd van je sociale leven, hou makkelijk bij welke films er draaien en typ sneller dan ooit met de beste apps van de week.

Lees meer