Apple denkt aan delen van apps via incentives

AMSTERDAM - Apple wil een systeem patenteren dat smartphone-bezitters op basis van beloningen onderling applicaties laat delen. Wie een applicatie deelt, kan een incentive in de vorm van coupons, geld of badges verwachten.

Patentillustraties, ontdekt door Patently Apple, brengen het idee naar voren dat iPhone-applicaties in de toekomst een specifieke code moeten bevatten.

De code, die beveiligd is, maakt de applicatie herkenbaar en bevat verder data die aangeven op welk apparaat deze af te spelen is.

Near field communication

Het systeem moet de oorspronkelijke eigenaar van de app in staat stellen om deze te delen binnen zijn eigen mobieltje. Dit zou kunnen door de applicatie te verslepen naar een apart deel op zijn startscherm.

De ontvanger zou de aangeboden app daarna direct moeten herkennen, via WiFi, 3G en een peer-to-peer netwerk. Daarbij zou Apple gebruik kunnen maken van zijn recent geëtaleerde kennis van near field-communication. Mogelijk is het voor een overdracht alleen nodig om mobieltjes tegen elkaar aan te tikken.

Ruwe kopie

Apple kan smartphone-bezitters op verschillende manieren applicaties laten delen met een derde. Een gebruiker van een applicatie kan bijvoorbeeld alleen een ruwe kopie of een demo doorspelen. Dankzij de inbegrepen code kan een doorgespeelde applicatie dan op termijn niet meer werken, en pas geheractiveerd worden als deze gekocht wordt.
AppStore als sociaal netwerk

Ook kan een gebruiker slechts in staat gesteld worden een omschrijving door te sturen, die vertelt hoe de app aan te schaffen is. Verder stelt het patent voor om aanbevolen applicaties voor een hele groep toegankelijk te maken, bijvoorbeeld via de server van een café met WiFi.

Dat applicaties door middel van rechtstreekse aanbevelingen ontdekt kunnen worden, is nieuw voor de app-wereld. Tot nog toe waren apps alleen traceerbaar via consumentensites, iTunes of online advertenties. Ook kan het idee de huidige AppStore omdopen tot een sociaal netwerk.

Lees meer over:
Tip de redactie