Lokale recensiewebsite Yelp gelanceerd in Nederland

AMSTERDAM – Lokale zoek- en recensiewebsite Yelp is donderdag gelanceerd in Nederland.

Yelp werd in 2004 in de Verenigde Staten gelanceerd en verovert sinds januari 2009 ook de Europese markt.

Via Yelp.nl kunnen mensen in contact komen met bedrijven zoals restaurants, kappers, nagelstudio’s en cocktailbars. Ook kunnen beoordelingen over de service en diensten van het betreffende bedrijf online geplaatst worden.

Waarom Nederland?

Na het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk is nu Nederland aan de beurt. “Nederlanders zijn ‘open minded’, hebben voldoende verstand van technologie en zijn multicultureel”, verklaart Miriam Warren van Yelp de keuze voor Nederland, tegenover NU.nl

In een jaar heeft Yelp in het Verenigd Koninkrijk ruim 1 miljoen gebruikers kunnen realiseren. Wereldwijd trekt het bedrijf elke maand bijna veertig miljoen unieke bezoekers.

Alleen Amsterdam

Verwachtingen over de Nederlandse markt wil Warren niet uitspreken. Wel is duidelijk dat het bedrijf zich richt op de lange termijn. Zo zijn nu alleen bedrijven uit Amsterdam breed beschikbaar via de website en zit er fysiek iemand in Amsterdam om de pagina’s te onderhouden.

Warren legt uit: “Amsterdam is voor ons op dit moment de meest interessante stad. Ook in andere landen gebruikten we onze stedelijke aanpak. Mensen kunnen uiteraard zelf bedrijven uit andere steden op de website plaatsen en recenseren. En ook bedrijven buiten Amsterdam kunnen een eigen pagina aanmaken.”

Kracht

Dat is volgens Warren meteen de kracht van Yelp in vergeleken de concurrentie: Bedrijven kunnen via de website zelf in contact komen met klanten, hun klachten aanhoren, kritiekpunten verbeteren en klanten speciale aanbiedingen doen.

Aan de andere kant onderscheidt Yelp zich volgens Warren juist door de objectiviteit van de recensies. “We filteren de berichten over bedrijven”, legt ze uit. “Het werkt als een soort spamfilter. Er wordt onder meer gekeken naar de locatie waar het bericht geplaatst is en naar met welke account dit gebeurt.”

Met deze filter hoopt Yelp te voorkomen dat bedrijven hun eigen pagina positief gaan beoordelen of juist concurrenten negatieve publiciteit bezorgen.

Mobiel

Met de Nederlandse website wordt ook meteen de iPhone-applicatie van Yelp gelanceerd in Nederland. Wereldwijd komt een derde van de zoekopdrachten op Yelp vanaf de mobiele applicaties. Wanneer de applicatie echt beschikbaar is, kan Warren niet zeggen. “Het is wachten op goedkeuring van Apple, maar we rekenen zeker op de komende dagen.”

Warren wil tenslotte benadrukken dat de website niet alleen bestaat om restaurants te beoordelen of te zoeken. Ruim een kwart van de pagina’s gaan over restaurants, maar tevens een kwart gaat over winkelen. Sportscholen en schoonheidscentra zijn goed voor 9 procent van de pagina’s, gevolg door evenementen, kunst en entertainment.

Iens.nl, een website die zich juist wel specifiek op restaurants richt, is een van de grootste concurrenten in Nederland. De website trekt elk jaar ruim 4,5 miljoen unieke bezoekers.

Lees meer over:
Tip de redactie