Omroepen meten populariteit op sociale media

AMSTERDAM – De Publieke Omroep en RTL gaan samen onderzoeken wat de impact is van hun programma’s op sociale media. Een speciale tool moet de populariteit gaan meten.

Dat maakt Roek Lips, netmanager van Nederland 3 donderdag bekend.

De speciale tool zal laten zien wat er over programma’s gezegd wordt en meet precies hoeveel verkeer een programma op sociale media als Twitter, Facebook en Hyves genereert.

De partijen zullen de techniek als eerst testen bij het programma The Voice of Holland. Dit programma kent van zichzelf al een ‘digitale’ insteek. Zo werden de audities grotendeels online gedaan en worden kijkers en kandidaten gestimuleerd sociale media te gebruiken.

Toon van reacties

Uiteindelijk moet ook de waardering van het publiek geanalyseerd worden. Dat zou moeten gebeuren aan de hand van de toon in reacties. Hoe de toon van reacties automatisch geanalyseerd gaat worden kon Lips nog niet zeggen. "Ik ben geen techneut, maar ik weet dat het mogelijk is", laat hij aan NU.nl weten.

Wat hij ook weet is dat de toegevoegde waarde van de informatie snel gebruikt zal worden: "We kunnen nu veel beter zien hoe een programma gewaardeerd wordt. We weten waarom iets wel of niet goed is volgens het publiek."

Programma's aanpassen

"We kunnen programma's inhoudelijk gaan sturen aan de hand van de informatie. Als in een live-uitzending een kandidaat naar huis wordt gestuurd en heel Nederland is het daarmee oneens, kan de redactie overwegen de kandidaat terug te halen."

De tool is ontwikkeld door de NPO en is beschikbaar gesteld aan RTL, die de techniek verder zal ontwikkelen. Ook de NPO blijft echter bezig met de tool en zal deze gaan toepassen op programma's. "Binnen een paar weken wil ik alle programma's op Nederland 3 volgen met de tool", aldus Lips.

Lees meer over:
Tip de redactie