Apple domineert technieuws

AMSTERDAM - Apple is van alle technologiebedrijven het belangrijkste onderwerp in berichtgeving over technologie. In 15,1 procent van de nieuwsberichten is Apple het hoofdonderwerp. Google volgt op plaats 2 met een hoofdrol in 11,4 procent van de berichten.

Microsoft is onderwerp van slechts 3 procent van het technieuws.

Dat blijkt uit een maandag gepresenteerd onderzoek van Pew Research Center naar de rol van technologisch nieuws in reguliere media.

Voor het onderzoek werden 427 berichten onderzocht uit of van 52 Amerikaanse kranten, websites en televisiezenders.

Deze berichten maakten deel uit van de reguliere berichtgeving op voorpagina's of bulletins die op prime time worden uitgezonden, ze zijn dus niet afkomstig uit specialistische technologierubrieken. De berichten verschenen of werden uitgezonden tussen 1 juni 2009 en 30 juni 2010.

iPhone en iPad

De lancering van de nieuwste iPhone was na sms-en onder het autorijden het belangrijkste onderwerp. 6,4 procent van de berichten ging hier over. Op plaats vier staat de lancering van - weer een Apple-product - de iPad, die kwam in 4,6 procent van de onderzochte berichten aan bod.

Hoewel Microsoft in deze periode een nieuwe Windows-versie lanceerde wist het met dat gegeven slechts in 0,5 procent van de onderzochte berichtgeving een rol te spelen.

Twitter en blogs

Reguliere media berichten vooral over de manier waarop nieuwe technologie de samenleving beinvloedt, zo blijkt uit het onderzoek.

Bijna een kwart van de berichtgeving gaat over de positieve effecten ervan. Twee op de tien berichten gaan juist over de risico's van technologie, zoals het effect op de privacy en risico's voor kinderen.

Op Twitter is 51 procent van de berichten waarnaar gelinkt wordt techgerelateerd. Het meest wordt er gelinkt naar berichten over Apple.

Op blogs is slechts 11 procent van de links naar nieuwsberichten techgerelateerd, ook is Google daar vaker dan Apple het onderwerp van de berichten waarnaar gelinkt wordt.

Lees meer over:
Tip de redactie