'Mobiel bellen moet worden afgerekend per seconde'

AMSTERDAM – De Consumentenbond wil desnoods de wet aanpassen om ervoor te zorgen dat mobiele providers hun klanten niet per minuut mogen afrekenen.

Dat vertelt de bond maandag aan de NOS.

Zaterdag maakte tv-programma Kassa bekend dat de kosten van mobiel bellen tot 60 procent omhoog zijn gegaan omdat veel providers niet meer per seconde, maar per minuut afrekenen.

Oproep

"Dat is natuurlijk geen consumentvriendelijke weg. Een gesprek van 1 minuut en 2 seconden afrekenen als een gesprek van 2 minuten is de omgekeerde wereld", aldus de Consumentenbond.

"We roepen providers op om eerlijke prijzen te rekenen. Mocht deze oproep geen gehoor krijgen, zullen we bij de politiek lobbyen om te zorgen dat het in de wet wordt opgenomen."

Vodafone voert maandag voor alle nieuwe abonnementen en contractsverlengingen het betalen per volle minuut in. KPN deed dat eerder al bij een groot aantal abonnementen, evenals dochters Telfort en hi. Bij T-Mobile gaan de meeste abonnementen nog per seconde. Alleen bij Ben worden alle gesprekken per seconde afgerekend.

Bundel

Uit een berekening van Kassa kwam naar voren dat een gemiddelde beller, die 60 euro per maand verbelt bij Vodafone, in het nieuwe afrekensysteem ruim 110 euro gaat betalen.

De hogere kosten worden vooral veroorzaakt omdat de bundel eerder op is. Klanten betalen daarna een hogere prijs per minuut dan in de bundel.

Opta

De Consumentenbond laat nu dus weten dat de organisatie dergelijke aanpassingen van abonnementen niet ziet zitten. Opta heeft laten weten vanaf september in de gaten te gaan houden of providers de klanten wel goed inlichten over de nieuwe regels.

Lees meer over:

Week van NUtech

Week van NUtech
Abonneer je op onze podcast De week van NUtech en blijf elk weekend op de hoogte van het belangrijkste technieuws.

World of Warcraft

World of Warcraft
World of Warcraft bestaat 10 jaar en groeide tot ongekende hoogte. Waarom is het spel zo populair?

Review: Lumia 830

Review: Lumia 830
Het laatste toestel onder de naam van Nokia. Is dit een waardig afscheid?