Adobe in 'tegenaanval'

AMSTERDAM – Adobe is een reclamecampagne begonnen onder het mom van ‘we love Apple’, waarmee het bedrijf met een knipoog verwijst naar de oplaaiende ruzie tussen Apple en Adobe rondom de Flash-software.

Naast de nieuwe campagne hebben medeoprichters van Adobe, Chuck Geschke en John Warnock, in een open brief gereageerd op de boycot van Flash door Apple.

In de brief uiten de twee hun mening over open markten: “We geloven dat consumenten vrije toegang moeten hebben tot hun favoriete content en applicaties, ongedacht welke computer, browser of apparaat ze gebruiken.”

Creativiteit en innovatie

“Wij geloven dat in een open markt het beste product uiteindelijk zal winnen. Als bedrijven content en applicaties blokkeren en achter muren plaatsen, kan er succes geboekt worden, maar dit zal altijd ten koste gaan van creativiteit en innovatie.”

In april haalde Apple-topman Steve Jobs flink uit naar Flash van Adobe. Hij maakte in een brief bekend dat Apple de software niet meer zal ondersteunen. Later uitte ook Microsoft kritiek tegen Flash. De ontwikkelaars van browser Opera spraken ook hun voorkeur uit voor HTML5.

“Wij geloven dat Apple, door zich zo uit te spreken, een stap heeft genomen die het volgende hoofdstuk in de ontwikkeling van het web kan tegengaan”, aldus Geschke en Warnock. “Als je ons vraagt: Wie controleert het web? Zouden we moeten zeggen: Niemand en iedereen, maar zeker niet één bedrijf.”
 

Tip de redactie