Facebook komt met locatiediensten

AMSTERDAM - Facebookgebruikers kunnen mogelijk binnenkort via de site hun locatie delen met hun vrienden. Daartoe zou het sociale netwerk de gespecialiseerde dienst Foursquare willen overnemen.

Dat vermoedt de Amerikaanse it-site Techcrunch. De site leidt dat af uit HTML-code die een redacteur aantrof op de mobiele website van Facebook. Daarin wordt verwezen naar een tabje dat 'Places' (plekken) is genoemd, maar nog niet functioneert.

Facebook bevestigt in een korte verklaring tegenover CNet dat het al enige tijd aan een locatiedienst werkt, maar kan nog niets zeggen over de lanceerdatum of andere details. Volgens Advertising Age, een vakblad voor de reclamebranche, zou onder andere fastfoodketen McDonald's een partnerschap met Facebook willen aangaan: wie zichzelf 'incheckt' in een restaurant van het bedrijf, kan dan bijvoorbeeld een aanbieding ontvangen.

Tips

Locatiediensten zijn de laatste tijd sterk in opkomst. Vrienden kunnen elkaar via die diensten voortdurend laten weten waar ze zich bevinden, zodat het gemakkelijker is om snel even iets af te spreken, of om tips uit te wisselen over dingen die ter plekke te doen zijn.

Foursquare

Een van de bekendste locatiediensten is Foursquare, dat onder andere dankzij de sterke integratie met Twitter de laatste maanden hard is gegroeid.

Techcrunch vermoedt dat Facebook die dienst wellicht zou willen overnemen. Volgens de site heeft Facebook-oprichter Mark Zuckerberg afgelopen weekend in New York een ontmoeting gehad met Dennis Crowley van Foursquare.

Eerder gingen ook al geruchten over een overname van Foursquare door internetbedrijf Yahoo, dat zo'n honderd miljoen dollar van de site zou overhebben.

Tip de redactie