Meeliften op zoekwoorden mag niet

AMSTERDAM - Adverteren op zoekterm van een merknaam van de concurrent mag niet. Een Franse rechter heeft Google veroordeeld tot het betalen van 75.000 euro schadevergoeding aan een reisbureau. Volgens de rechter heeft het reisbureau schade geleden omdat de zoekmachine concurrenten de mogelijkheid bood om onder de 'Bourse des vols', de naam van het reisbureau, te adverteren. Dat meldt persbureau Reuters.

De Franse rechter is van mening dat de naam 'Bourse des vols' een beschermde term is en dat dit niet mag worden gebruikt door andere adverteerders, ook niet in een zoekmachine. De uitspraak kan belangrijk worden indien dit wordt overgenomen door rechters in andere landen.

Google had in eerste instantie geweigerd de advertenties te verwijderen. Volgens de zoekmachine was 'Bourse des vols' niet een geregistreerd handelsmerk. Daarnaast verschool Google zich achter een technisch probleem. Het Amerikaans bedrijf heeft nu 30 dagen de tijd gekregen om dit op te lossen.

Met deze uitspraak volgt de Franse rechter de uitspraak van de Nederlandse rechter uit 1999 in de zaak Monsterboard/ Intermediair. Monsterboard adverteerde op de zoekmachine Vindex.nl onder het zoekwoord Intermediair, maar werd teruggefloten door de rechter omdat dit schade toebracht aan concurrent Intermediair online.

In hogere beroep mocht Monsterboard toch adverteren op de het zoekwoord omdat dit volgens de rechter dit een generiek woord is.

Tip de redactie