Consument moet komende weken browser kiezen

SCHIPHOL - Ruim negen miljoen computergebruikers in Nederland moeten de komende weken kiezen met welke browser zij standaard gaan surfen op internet. Voor velen is het misschien niet zo belangrijk, maar voor bedrijven als Microsoft en Google staat er veel op het spel.

De keuze vloeit voort uit een schikking die de Europese Commisie heeft getroffen met Microsoft.

Brussel deed onderzoek naar misbruik van de dominante positie die het Amerikaanse softwareconcern heeft met zijn besturingssysteem Windows. Deze positie zou onder meer zijn gebruikt om concurrentie voor zijn browser Internet Explorer te bemoeilijken.

Keuzescherm

Vanaf dinsdag krijgen gebruikers van Windows XP, Windows Vista of Windows 7 na een software-update bij het opstarten van internet een keuzescherm. Daarop staan de vijf belangrijkste browsers: naast Internet Explorer zijn dat Firefox, Chrome (Google), Safari (Apple) en Opera. Als met de computermuis naar rechts wordt bewogen verschijnen nog eens zeven andere surfprogramma's.

Microsoft heeft met de Europese Commissie afgesproken dat de browsers in willekeurige volgorde verschijnen. Als een computergebruiker al een ander programma dan Internet Explorer gebruikt, krijgt hij geen keuzescherm.

Internet Explorer

Windows is in Nederland op bijna veertien miljoen thuiscomputers geïnstalleerd. Twee derde daarvan heeft Internet Explorer als standaardbrowser. Bas Paumen, namens Microsoft Nederland verantwoordelijk voor Windows, verwacht dat Internet Explorer marktaandeel zal verliezen, nu computergebruikers moeten gaan kiezen. ''Maar hoeveel dat zal zijn, kan ik niet zeggen.''

Dinsdag is geen D-day voor Microsoft. De software-update bereikt Windows-pc's geleidelijk. De eerste week krijgt ongeveer 6 procent er mee te maken. In april zal de helft van de pc-eigenaren zijn bereikt. Eind april is de campagne afgerond, aldus Paumen.

Concurrentie

De afgelopen jaren heeft Microsoft de concurrentie voor Internet Explorer al fors zien toenemen. Vooral Firefox is inmiddels een veelgebruikt alternatief. Wereldwijd heeft deze browser al een marktaandeel van 24 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Net Applications. In sommige landen in Europa is dat aandeel zelfs meer dan 30 procent.

Toch is de verwachting dat Google vooral van de nieuwe situatie profiteert. De internetgigant voert al enige tijd campagne om het marktaandeel van Chrome op te krikken. Met succes, het gebruik van deze browser is de afgelopen maanden het sterkst toegenomen. Al is het nog maar geklommen naar ruim 5 procent in januari van dit jaar.

Voor Google is een sterke browser enorm belangrijk, omdat de software de toegangspoort is tot vele andere andere producten van het bedrijf. Chrome wordt zelfs uitgebouwd tot een heus besturingssysteem.

Firefox en Opera zijn niet kapitaalkrachtig genoeg om hun product grootscheeps onder de aandacht te brengen. Apple heeft weliswaar een browser voor Windows-pc's, maar vindt het belangrijker dat gebruikers daarvan overstappen op zijn Mac-computers.

Tip de redactie