Nederlanders flirten graag online

AMSTERDAM – Nederlanders blijken digitaal bijzonder warmbloedig. Ruim de helft (60 procent) flirt via MSN en slechts een iets kleiner aantal (54 procent) heeft online wel eens iemand de liefde verklaard.

Alleen Portugezen (56 procent) moeten Nederlanders qua online liefdesverklaringen voor zich dulden. Dat is gebleken uit een rondvraag van Microsoft waaraan bijna 20.000 mensen, afkomstig uit tien landen, hebben deelgenomen.

Hoewel veel van de respondenten zeggen te flirten via Instant Messenger, zegt toch meer dan de helft (51 procent) online flirten niet makkelijker te vinden dan in het echte leven.

Relatie

Toch is er wel succes: ruim eenvijfde (22 procent) zegt een relatie te hebben gekregen met iemand die hij of zij online heeft ontmoet. Bijna een kwart (24 procent) van die mensen heeft een langdurige relatie opgebouwd en 5 procent is zelfs getrouwd met zijn of haar internetliefde.

Opvallend is dat online flirten met collega’s ‘not done’ is voor de meeste respondenten, bijna tachtig procent (79 procent) doet daar niet aan.

Derk Wagelaar van Microsoft Nederland verbaast de uitkomst niks: “Messenger is een belangrijk communicatiemiddel voor geliefden, vrienden en familie. In Europa zijn er meer dan 128 miljoen mensen die gebruikmaken van een vorm van Instant Messenger. Het is dus niet vreemd dat deze communicatievorm een geliefde manier is om te flirten of om iemand de liefde te verklaren.”

Offline

Nederlanders vallen niet uit de toon in vergelijking met respondenten uit andere landen. Alleen bij de vraag “Bij welke gelegenheden denk je het beste nieuwe mensen te kunnen ontmoeten”, zegt een ruime meerderheid (85 procent) dat toch vooral offline te doen. Ontmoetingen in een bar (58 procent) of via gezamenlijke vrienden (43 procent), scoren daarbij hoog.

Onze zuiderburen kiezen met 34 procent voor internet als beste ontmoetingsplek en bijna de helft van de Italianen (45 procent) en Finnen (46 procent) ontmoet een potentiële nieuwe liefde het makkelijkst online. Van alle respondenten zegt dertig procent internet de beste gelegenheid te vinden om nieuwe mensen te ontmoeten.

Valentijnsdag

Op Valentijnsdag koopt ruim de helft (58 procent) van de Nederlandse respondenten een cadeautje voor zijn of haar geliefde. Wel wordt er op de centen gelet, veertien procent geeft iets dat niet duurder is dan twintig euro. Maar een op de vijfentwintig mensen tast echt diep in de buidel, deze kleine groep koopt cadeaus die duurder zijn dan vierhonderd euro.

Ieren zijn het meest attent op Valentijnsdag: zeventig procent koopt een cadeautje voor zijn geliefde. Italianen geven de minste cadeautjes, iets meer dan de helft (51 procent) koopt een presentje.

Aan het onderzoek deden tien landen mee: Nederland, België, Finland, Griekenland, Ierland, Israël, Italië, Portugal, Zuid-Afrika en Zweden. Alle deelnemers zijn benaderd via MSN.

Tip de redactie