Oude meteorietkrater ontdekt op Google-beelden

AMSTERDAM - Een Amerikaanse sterrenkundige heeft een oude inslagkrater opgespoord aan de hand van een oude overlevering en beelden van Google Maps.

Volgens een Aboriginal-vertelling zou lang geleden in Palm Valley, ongeveer 130 kilometer ten zuidwesten van Alice Springs, een stadje in het rode hart van Australiƫ, met veel geraas een 'ster' zijn neergestort.

Sterrenkundige Duane Hamacher, die naar tastbare bewijzen voor dit soort overleveringen zoekt, ontdekte op satellietbeelden in Google Maps een ronde structuur in dit gebied die op een krater lijkt.

Samen met enkele geofysici is hij naar de plek geweest, en uit het onderzoek ter plaatse blijkt dat het inderdaad om een oude inslagkrater gaat. Het is overigens ondenkbaar dat het ontstaan van deze krater door de Aboriginal-bevolking van Australiƫ is waargenomen.

Deuk

Zij zijn pas ongeveer 50.000 jaar geleden op het continent gearriveerd, terwijl de krater waarschijnlijk miljoenen jaren oud is. Volgens de onderzoekers is het echter niet onmogelijk dat de vertelling is bedoeld als verklaring voor de ronde deuk in het landschap.

Er bestaat namelijk een soortgelijke vertelling over de nabijgelegen inslagkrater Gosses Bluff, die ongeveer 142 miljoen jaar geleden is ontstaan.

Aboriginals

Mogelijk hebben de Aboriginals, die ongetwijfeld getuige zijn geweest van kleine meteorietinslagen, een verband gelegd tussen deze gebeurtenissen en de grote, ronde structuren die zij in het Australische landschap zagen.

De resultaten van het onderzoek zullen in februari 2010 worden gepubliceerd in het vaktijdschrift Meteoritics & Planetary Science.