Sites waarschuwen niet tegen lenen

AMSTERDAM - De verplichte waarschuwing bij reclames voor leningen ontbreekt vaak op websites van kredietaanbieders.

Dat blijkt uit dinsdag verschenen onderzoek in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Sinds april moet de slogan 'Let op! Lenen kost geld' verplicht worden vermeld bij advertenties voor leningen.

Bij vier op de vijf onderzochte websites van kredietbedrijven was dat echter niet het geval of was de waarschuwing niet volgens de regels weergegeven. Vaak gaat het om websites van kleinere kredietbemiddelaars.

Radio en televisie

Bij advertenties op radio en televisie en in de gedrukte media, doorgaans afkomstig van de grotere financiële instellingen, wordt de regel wel goed toegepast. De AFM meldt verder dat 87 procent van de bevolking de slagzin inmiddels kent. Zo'n 84 procent is er positief over.

Risico's

De slogan moet mensen meer bewust maken van de risico's van lenen. Sinds april is de zin met bijbehorend logo verplicht bij alle reclames over krediet op televisie, radio, internet en in gedrukte media, behalve bij algemene reclames voor hypotheken.

Tip de redactie