AT&T stopt online verkoop iPhones in New York

AMSTERDAM - Inwoners van New York kunnen online geen iPhone meer bestellen. Onduidelijk is of dat te maken heeft met de kwaliteit van het mobiele netwerk in de metropool, of met grootscheepse creditcardfraude.

Webloggers in de Verenigde Staten ontdekten de afgelopen dagen dat het niet langer mogelijk is om de populaire smartphone op de website van telecombedrijf AT&T te bestellen onder een postcode in New York en een deel van zijn voorsteden. Andere postcodes in de Verenigde Staten werken wel.

De telefoon is in de stad overigens wel gewoon in de winkel te koop, zowel bij Apple Stores als bij belwinkels van AT&T. Ook de website van Apple verkoopt de toestellen gewoon aan New Yorkers.

Zendmasten

Webloggers kregen van de helpdesk van telecombedrijf AT&T uiteenlopende verklaringen voor de kwestie. Tegenover consumentenblog Consumerist.com meldde een medewerkster dat New York 'nog niet klaar is voor de iPhone': "Er zijn niet genoeg zendmasten."

Gadgetblog Gearblog daarentegen tekende op dat in de regio New York te veel online creditcardfraude zou worden gepleegd.

AT&T, dat de telefoon in Amerika als enige verkoopt, heeft nog niet inhoudelijk op de kwestie gereageerd. Het bedrijf meldt slechts dat het zijn "aanbiedingen en afzetkanalen regelmatig aanpast."

Kritiek

Al sinds de introductie van de iPhone krijgt AT&T in de Verenigde Staten veel kritiek op de kwaliteit van het netwerk. Gesprekken zouden regelmatig niet tot stand komen of worden verbroken.

Topman Ralph De La Vega van AT&T erkende onlangs dat het bedrijf met name in New York en San Francisco kampt met capaciteitsproblemen. Dat zou te maken hebben met het grote aantal smartphonegebruikers in die steden,

Tip de redactie