Consumentenbond is ontevreden over gemeentesites

DEN HAAG - Websites van gemeenten zijn in ruim een half jaar tijd niet veel verbeterd. Op gemeentesites is nog maar weinig mogelijk. Bovendien beantwoorden ambtenaren een kwart van de e-mails niet. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, waarvan de resultaten donderdag zijn gepubliceerd in de Consumentengids. Dezelfde klachten werden vorig jaar juni ook al geuit.

De bond is teleurgesteld over de digitale dienstverlening. Hij heeft minister Van Boxtel (ICT) gevraagd voor verbetering te zorgen. De minister heeft eerder gezegd dat gemeenten volgend jaar een kwart van hun diensten per internet laten verlopen.

Volgens de Consumentenbond willen veel internetters gemeentelijke zaken per website of e-mail regelen. Ze willen bijvoorbeeld een afspraak kunnen maken over het ophalen van grofvuil of de procedure van een bouwvergunning kunnen volgen.

"Maar de huidige gemeentesites bieden dit soort diensten veelal niet aan", aldus de Consumentenbond. "Op de meeste blijft de service beperkt tot het doorgeven van een adreswijziging of aangifte van hondenbelasting."

De bond stuurde als proef 250 e-mails met een eenvoudige vraag. De antwoorden lieten vaak lang op zich wachten, constateert hij. Op 26 procent werd zelfs geheel niet gereageerd.

Een onderzoek van enkele studenten aan de Fontys Hogescholen leverd in halverwege 2001 dezelfde resultaten.

/NETGemeentewebsites bieden te weinig informatie'Gemeenten moeten voor 2002 een eigen website hebben''Gemeenten doen te weinig met internet'Tweederde gemeenten niet op internet

Tip de redactie