Napster keert terug als betaaldienst

LOS ANGELES - Napster, het uitwisselprogramma dat tot twee jaar geleden de platenindustrie slapeloze nachten bezorgde, keert terug als betaaldienst. Roxio, het Amerikaanse softwarebedrijf dat Napster eind vorig jaar kocht, lanceert op 9 oktober een testversie.

Napster zal ruim 500.000 liedjes gaan aanbieden, meer dan bij de bestaande betaaldiensten zoals Apple's Music Store en BuyMusic het geval is. Nadere details en de datum voor de officiële lancering worden binnenkort bekendgemaakt, aldus een woordvoerder.

Op het hoogtepunt van zijn populariteit trok Napster meer dan zestig miljoen internetters die via de website gratis muziek uitwisselden. Dat veroorzaakte enorme paniek bij de platenindustrie, die vond dat het bedrijf illegaal muziek verspreidde door geen auteursrechten te betalen.

Uitgever Bertelsmann spande in 2001 een rechtszaak aan tegen Napster wegens het schenden van auteursrechten. De muziekruilbeurs moest toen op last van een Amerikaanse rechter stoppen. Bertelsmann probeerde vervolgens met een investering van 85 miljoen dollar van Napster een betaalde dienst te maken. Die poging mislukte en het bedrijf werd failliet verklaard. In november 2002 nam Roxia voor ,3 miljoen dollar de activa over.

Tip de redactie