Naam blijkt effectief spammiddel

AMSTERDAM - Marketingdeskundigen denken een nieuw middel te hebben om toch succes te hebben met het sturen van spam (ongevraagde e-mail). Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen sneller en positiever reageren op een mailtje dat afkomstig is van iemand met dezelfde naam.

Hoewel veel internetters spamberichten na het lezen of zelfs ongelezen verwijderen, blijken ze over het algemeen meer open te staan als het bericht van een naamgenoot komt. Zo zal ene John Smith sneller een mailtje beantwoorden van bijvoorbeeld John Brown, ook al is het voor hem een onbekende.

Psychologen van de McMaster Universiteit

Mensen die dezelfde voornaam hadden, waren eerder bereid aan de enquĂȘte mee te werken dan niet-naamgenoten. "Een naam heeft een bepaalde emotionele waarde", legt onderzoekster Wilson uit. Voor het onderzoek dat is uitgevoerd in Noord-Amerika zijn veel voorkomende Anglo-Saksische voornamen gebruikt als Kevin, Richard, Jessica en Nancy en achternamen als Brown, Jones en Williams.

Vrouwen

In totaal werden 6.400 e-mails door de onderzoekers verstuurd vanaf 233 accounts. Mensen bleken tien procent vaker mailtjes te beantwoorden van (voor)naamgenoten. Voor mensen met dezelfde achternaam was het resultaat nog hoger. Ook was er een klein verschil tussen mannen en vrouwen.

Vrouwen zouden nog vaker antwoorden bij het herkennen van de naam, 'omdat ze een grotere interesse hebben in de familiegeschiedenis', zo wordt gesuggereerd.

Tip de redactie