AT&T houdt winst op peil dankzij iPhone

DALLAS - De populariteit van de iPhone legt het Amerikaanse telecomconcern AT&T geen windeieren.

Het bedrijf verwelkomde in het tweede kwartaal van dit jaar meer dan een miljoen nieuwe klanten, waarvan een groot deel afkwam op abonnementen in combinatie met de slimme telefoon van Apple. Het toestel is in de VS alleen via AT&T verkrijgbaar.

AT&T wist de winst dankzij die nieuwe klanten redelijk op peil te houden. Onder de streep bleef in de periode van april tot en met juni 3,2 miljard dollar over, tegen 3,77 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

Beste dag ooit

Daarmee presteerde AT&T beter dan analisten hadden verwacht. De omzet van het bedrijf kwam een half procent lager uit dan een jaar eerder, op 30,7 miljard dollar.

19 juni, de dag dat de nieuwe iPhone werd gepresenteerd, gaat volgens AT&T de boeken in als de beste dag ooit voor de winkels van het telecombedrijf.

Kritiek

Toch levert het nieuwe model het bedrijf ook steeds meer kritiek op. De iPhone biedt sinds juni, toen Apple een update verspreidde van de software voor het toestel, enkele nieuwe mogelijkheden, zoals verzenden en ontvangen van mms-berichten en gebruik van de iPhone als modem.

Klanten van het bedrijf kunnen die functionaliteiten echter voorlopig niet gebruiken, omdat AT&T de techniek niet ondersteunt.

Apple

Eerder deze week presenteerde ook Apple goede cijfers. Die waren eveneens voor een flink deel te danken aan de populariteit van de iPhone. In het afgelopen kwartaal steeg de winst van het bedrijf met 15 procent.

Tip de redactie