Pretium Telecom beboet

AMSTERDAM - De Consumentenautoriteit heeft Pretium Telecom een boete van 87 duizend euro opgelegd omdat de telefonische verkoopmethoden van vastnetabonnementen van het bedrijf in strijd zijn met de wet.

Pretium Telecom geeft volgens de Consumentenautoriteit aan het begin van het telefoongesprek niet duidelijk aan namens welk bedrijf er wordt gebeld en wat het doel van het telefoontje is.

De verkopers geven ook te weinig informatie over het product en laten niet weten hoe iemand op kan zeggen.

In de welkomstbrief zou ook niet juist worden aangegeven hoe abonnees van hun verplichtingen af kunnen komen.

Klachten

Bij de Consumentenautoriteit was sinds 2007 een groot aantal klachten binnengekomen over de manier waarop het bedrijf klanten werft.

Naast de boete kreeg Pretium ook een dwangsom opgelegd, om te bereiken dat het bedrijf de wervingstechnieken verandert. Pretium heeft bij de Consumentenautoriteit bezwaar aangetekend.

Rechter

De Consumentenautoriteit nam al in december vorig jaar haar besluit en meldde Pretium dit openbaar te maken.

Het bedrijf probeerde dat via de rechter te voorkomen, maar staakte deze week de procedure net voordat de rechter uitspraak zou doen.

Hierdoor stelt de Consumentenautoriteit dat zij haar besluit wereldkundig mocht maken.

Selectief

Pretium meldt zaterdag in paginagrote advertenties in dagbladen dat de transcripties van de telefoongesprekken waarop de Consumentenautoriteit zich baseert selectief zijn gekozen.

De consumentenwaakhond zou de volledige transcripties uit het besluitdocument hebben weggelaten, waardoor de lezer wordt misleid.

Tip de redactie