GeenStijl infiltreert in kijkcijferpanel

HILVERSUM - Na een oproep van de website GeenStijl aan mensen die deelnemen aan het kijkonderzoek hebben 117 van de 1245 huishoudens met een kijkkastje zich gemeld.

De website GeenStijl vindt dat de meetwijze van kijkcijfers in Nederland vooroorlogs is en riep daarom de mensen met een kijkkastje op zich te melden.

Volgens de makers van GeenStijl tonen de antwoorden aan dat kijkcijfermetingen makkelijk te manipuleren zijn.

Experimenteren

GeenStijl overweegt in een later stadium experimenten uit te halen met de 117 panelleden. Zo is het mogelijk dat ze hen vragen op het kijkkastje in te vullen dat ze met 99 gasten in huis naar het tv-programma Wilde Ganzen zitten te kijken.

"Dan heb je plotseling een kijkcijferkanon en willen adverteerders rond dit programma massaal adverteren'', zegt GeenStijl-directeur Dominique Weesie.

"Want vergis je niet, de 850 miljoen euro die jaarlijks aan tv-reclame wordt uitgegeven is maar gebaseerd op één ding: kijkcijfers.''

Stichting KijkOnderzoek

Volgens directeur Bas de Vos van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) worden de onderzoeksresultaten dagelijks gecontroleerd. "SKO heeft volledig vertrouwen in de kwaliteit van deelname van de paneldeelnemers'', aldus De Vos.

"SKO controleert dit dagelijks en daarnaast ook met regelmaat in grootschalig, zogenoemd coïncidenteel kwaliteitsonderzoek. Daaruit blijkt steeds dat minimaal 95 procent van de panelleden zich correct aan- en afmeldt.''

GeenStijl waagt dat te betwijfelen. In het kader van het tv-programma dat GeenStijl voor Veronica maakt (PowNed, vrijdagen 22.30 uur) is GeenStijl met de camera bij elf panelleden langs geweest.

Manipulatie

"We waren onder meer in een studentenhuis'', zegt Weesie. "De studenten vertelden dat ze soms op hun kastje invulden dat ze met 99 mensen naar een bepaalde zender zaten te kijken, waarna ze vervolgens een avond lang gingen stappen en dus helemaal niet naar de televisie zaten te kijken.'' PowNed zendt deze beelden vrijdagavond uit.

Weesie zegt eerst te willen afwachten hoe de tv-branche reageert op de Veronica-uitzending en de verhalen op de website.

Jongeren

De website kwam op het idee van de 'infiltratie' uit onvrede over de wijze van onderzoek in Nederland. "Ook wij hebben te maken met onderzoek naar het surfgedrag van jongeren op internet'', verklaart Weesie.

"Die cijfers kloppen vaak voor geen meter omdat jongeren slecht vertegenwoordigd zijn in de onderzoekspanels. Ook in het kijkonderzoek blijkt dat het geval te zijn.''

Tip de redactie