Regels voor voorlichting over internetgevaren

DEN HAAG - Internetproviders en met name aanbieders van mobiel internet dienen hun klanten beter te informeren over de gevaren op het web.

Telecomwaakhond OPTA heeft hiervoor regels opgesteld, zei een woordvoerster van de toezichthouder woensdag.

De acht risico's waar de OPTA meer voorlichting over wenst zijn spam (ongewenste e-mails), bobnets (kapingen via de computer), phishing (namaaksites van bijvoorbeeld banken), spyware, trojans, routerbeveiliging, identiteitsdiefstal en ongewenste websites.

Volgens de wet zijn de providers verplicht hierover hun klanten te waarschuwen. De OPTA gaat dit controleren.

Gevaren

De voorlichting over de gevaren die loeren op internet laat op dit moment nog te wensen over. Eind december bezocht de toezichthouder websites van zo'n 35 providers.

''Met name de aanbieders van mobiel internet scoorden onder de maat'', zegt de OPTA-woordvoerster.

Verantwoordelijkheid

Woensdag krijgen alle internetproviders een brief van de OPTA met daarin de regels en de handreikingen. Overigens heeft de consument ook een eigen verantwoordelijkheid.

''Als klanten de voorlichting van hun provider niet lezen, houdt het op. Bij toekomstige risico's waar we nu nog niet eens weet van hebben, dienen providers hun klanten actief te benaderen.''

Tip de redactie