Postbank compenseert gedupeerden internetfraude

HILVERSUM - De Postbank gaat tientallen klanten die de dupe zijn geworden van fraude bij bankieren via internet alsnog compenseren. In totaal gaat het om enkele tonnen. Dat bleek zaterdag uit een uitzending van het VARA-programma Kassa.

De Postbank had aanvankelijk geweigerd de gedupeerden schadeloos te stellen. Het bankbedrijf vond dat het de eigen schuld was van deze mensen omdat ze hun computer niet goed hadden beveiligd of niet zorgvuldig met hun inlogcodes waren omgegaan. Daardoor konden criminelen codes onderscheppen en hun slag slaan.

Uit onderzoek van Kassa naar de lotgevallen van achttien gedupeerden die samen 211.000 euro waren kwijtgeraakt, bleek echter dat deze mensen weinig viel te verwijten. Ook de Postbank is na eigen onderzoek tot die conclusie gekomen.

Directielid Michael Koutstaal van de Postbank, onderdeel van bankverzekeraar ING, kondigde in de uitzending aan dat de betrokkenen zullen worden gecompenseerd.

Bij de Postbank zijn nog enkele tientallen mensen bekend die hetzelfde is overkomen als de achttien mensen die Kassa hielp. Ook zij worden schadeloos gesteld, zei Koutstaal.

Tip de redactie