'Hotels laten kansen liggen met internet'

AMERSFOORT - Sommige hoteleigenaren laten kansen op meer boekingen liggen door te weinig werk te maken van hun internetpagina.

Die conclusie trekt het marketingadviesbureau OnlineResults uit een onderzoek dat het heeft laten uitvoeren.

Voor het onderzoek werden 78 hotels onderzocht, variërend van particulier tot zakelijk, van klein tot groot en van individuele hotels tot hotelketens. Daarnaast werden 214 potentiële vakantiegangers ondervraagd.

Nederlanders boeken ruwweg acht op de tien hotelovernachtingen via internet. Dat verklaart meteen het succes van overkoepelende hotelwebsites als Weekendjeweg.nl en Hotels.nl. Deze sites bedienen de klant met uitgebreide informatie en boekingsmogelijkheden.

Eigen website

"Daar staat tegenover dat de individuele hotels nauwelijks moeite doen om de eigen website als reserveringskanaal in te zetten", stelt het adviesbureau.

Uit het onderzoek is gebleken dat de meeste hotels wel redelijke aantallen bezoekers krijgen op hun website, maar dat die bezoeken nauwelijks leiden tot reserveringen. "Als men een kamer wil boeken moet men ons maar bellen, omschreef een geïnterviewde receptioniste ongetwijfeld onbewust de kern van het probleem.

Winst

"Een gemiste kans", zo constateert Online Results. "Hotels zouden meer gasten kunnen aantrekken als zij meer aandacht zouden besteden aan hun eigen website. Met een aantrekkelijke website wordt een hotel niet alleen onafhankelijker maar neemt ook de winst toe."

Tip de redactie