Overheid reageert sneller op moeilijke e-mail

AMSTERDAM - De overheid reageerde in 2007 in bijna acht van de tien gevallen binnen tien werkdagen op e-mails met ingewikkelde vragen. Dat is vaker dan een jaar eerder, toen slechts zes op de tien vragen snel beantwoord werd.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek (PDF) van Overheid.nl naar de kwaliteit van de digitale dienstverlening door lokale en nationale overheidsinstanties. Volgens de onderzoekers is de stijging vooral te danken aan gemeenten en waterschappen. Provincies en ministeries mailden juist minder vaak volgens de normen terug.

Bij het beantwoorden van eenvoudige, algemene vragen zijn overheden juist lakser geworden. Daar voldeed in 2007 78,1 procent aan de norm, die een reactie binnen twee werkdagen voorschrijft. In 2006 kreeg 88 procent van de burgers nog binnen die termijn antwoord.

Alleen ministeries scoorden een stuk beter: kreeg in 2006 nog slechts 23,1 procent een snelle reactie, vorig jaar was dat 76,9 procent.

Tip de redactie