Postbank waarschuwt voor phishingmail

AMSTERDAM - De Postbank roept klanten op om niet in te gaan op een e-mail waarin ze wordt gevraagd hun "online bankgegevens (te) bevestigen".

De e-mail is niet afkomstig van de Postbank, maar van cybercriminelen, die trachten de inloggegevens van rekeninghouders te bemachtigen. Daarmee kunnen de daders de rekening van hun slachtoffers leegroven.

'Getaxeerde klant'

De e-mail is gesteld in uiterst gebrekkig Nederlands. "Beste Getaxeerde Klant, De post bank werkt constant om veiligheid voor alle Online gebruikers van het Bankwezen te verhogen", begint het bericht. Het mailtje verzoekt de ontvanger om op een vervalste Postbankwebsite zijn gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. De site is inmiddels uit de lucht gehaald.

Bewust

Volgens woordvoerder Harold Reusken van de bank zijn enkele honderden meldingen binnengekomen van mensen die waarschuwden dat de phishingmail in omloop is. De melders hadden de oplichtingspoging als zodanig herkend. "Mensen zijn zich tegenwoordig veel bewuster dat dit soort e-mails niet daadwerkelijk van de Postbank afkomstig is."

De bank adviseert klanten die toch op de e-mail zijn ingegaan, onmiddellijk hun gebruikersnaam te wijzigen en contact op te nemen met de klantenservice. De Postbank benadrukt dat ze klanten nooit per e-mail, telefonisch of anderszins naar inloggegevens vraagt.

Tip de redactie