Ambities Microsoft wakkeren overnamegeruchten aan

AMSTERDAM - Microsoft kan niet anders dan concurrent Yahoo kopen, meent analist Henry Blodget. Het bedrijf formuleerde onlangs ambities die zonder die aankoop onhaalbaar zijn.

Microsoft presenteerde donderdag een plan waarin het bedrijf onder meer de wens uitsprak om binnen vijf jaar 30 procent van de online zoekmarkt in handen te hebben. Ook wil de gigant uit Redmond dan 40 procent van de online advertentieuitgaven binnenhalen.

Blodget, voorheen werkzaam bij het vermaarde analistenbureau Merrill Lynch, schrijft in de Huffington Post dat die twee ambities volstrekt onrealistisch zijn, als Microsoft Yahoo niet koopt. Zoekmachine Windows Live Search heeft nu een marktaandeel van zo'n 10 procent, veel minder dan concurrenten Yahoo en Google. Van de advertentieuitgaven incasseert het bedrijf momenteel ongeveer 6 procent.

Doubleclick

Microsoft is al enige tijd bezig zijn positie op de advertentiemarkt te verbeteren. Het bedrijf verloor echter de overnamestrijd om marktleider Doubleclick van Google . In plaats daarvan kocht het in augustus het relatief onbekende reclamebedrijf aQuantive voor zes miljard dollar. Ook sloot het onlangs een wereldwijde exclusieve advertentieovereenkomst met Facebook, een snel groeiende sociale netwerksite.

Overname

Geruchten over een overname van Yahoo door Microsoft doen al langer de ronde. De bedrijven hebben moeite om op te boksen tegen Google, dat in de zoek- en advertentiesectoren onbetwist marktleider is.

Eerdere overnamegesprekken liepen op niets uit, omdat Yahoo voorlopig liever zelfstandig zou willen blijven. Wel besloten de twee bedrijven in mei om nauwer te gaan samenwerken.

Tip de redactie