Aanbieders sms-diensten op de korrel

DEN HAAG - De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op websites voor kinderen en jongeren.

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken kondigde dat woensdag aan in Den Haag, tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van Consuwijzer, een informatieloket van de overheid voor consumenten.

De Consuwijzer opende in juni van dit jaar een speciaal meldpunt over ringtones en andere sms-diensten en kreeg daar 520 meldingen. Na het downloaden van een ringtone blijken mensen vaak ongewenst vast te zitten aan een duur sms-abonnement, waarvoor zij zich niet of moeilijk kunnen afmelden. Onder het wakend oog van toezichthouder Opta passen de aanbieders van deze diensten nu hun gedragscode aan. Ook zal de Consumentenautoriteit optreden.

Achter het loket van Consuwijzer zitten de drie toezichthouders Consumentenautoriteit, NMa (mededingsautoriteit) en OPTA (toezicht op telecomsector). Consumenten zochten het afgelopen jaar meer dan een half miljoen keer contact. Er waren veel meldingen over het ongewild aangaan van abonnementen met aanbieders van energie of telecom, het kopen via internet en perikelen rond garantie.

Ombudsman

Stichting De Ombudsman pleitte er woensdag in een brief aam Heemskerk voor dat ouders hun minderjarige kinderen moeten kunnen behoeden voor dure sms-abonnementen. De stichting wil dat providers 06-nummers die in gebruik zijn bij jongeren, registreren. Ouders kunnen dat nummer dan blokkeren voor sms-abonnementen.

Vooral jongeren zijn vaak de dupe van ondoorzichtige sms-diensten, want zij zijn gemakkelijk te verleiden tot het aanvragen van een ringtone, stelt De Ombudsman.

De ombudsman wil dat een abonnement pas ingaat wanneer de consument expliciet bevestigt dat hij een abonnement wil. Dat voorkomt dat mensen die denken alleen iets te hebben opgevraagd, opeens een abonnement blijken te hebben.

Ringtonemaffia

De SP wil dat het kabinet sneller optreedt tegen de 'ringtonemaffia'. Staatssecretaris Heemskerk zei eerder dat hij de sms-industrie tot volgend jaar de tijd wil geven om zelf orde op zaken te stellen, maar dat duurt SP-Kamerlid Arda Gerkens te lang. "Er moet nú ingegrepen worden."

Tienduizenden jongeren zijn het slachtoffer van deze ringtonemaffia, met rekeningen die oplopen tot zeshonderd euro per maand, stelt Gerkens. Volgens het Kamerlid laat de sector 'zich nergens iets aan gelegen liggen' en worden klanten op dubieuze wijze geworven. "Ze verdienen bakken met geld en de vaak minderjarige consument heeft het nakijken."

Blinko

Vooral Blinko.nl is Gerkens een doorn in het oog. Consumenten zou een gratis ringtone in het vooruitzicht worden gesteld. Na het sturen van een sms'je zitten ze plotseling vast aan een kostbaar abonnement. "En ja, dat staat misschien in de algemene voorwaarden, maar die lezen jongeren niet", licht Gerkens toe. Ook zouden jongeren extra worden aangemoedigd doordat ze een gratis iPod kunnen winnen.

Hoge boetes

Gerkens hoopt dat Heemskerk snel een offensief start tegen de sms-industrie. Ze pleit voor zeer hoge boetes wanneer de bedrijven hun schimmige praktijken niet stoppen. "Ieder mens met gezond verstand weet dat dit niet voor 1 januari overgaat, dus waarom zou je de sector nu niet aanpakken", vraagt Gerkens zich af. Heemskerk beaamde voor het zomerreces al dat hij zeker wist dat jongeren zich niet altijd realiseren dat ze aan een abonnement vastzitten als ze een ringtone aanvragen.

In juni stelde de staatssecretaris een meldpunt in voor klachten over sms-diensten. De SP wil van Heemskerk weten hoeveel klachten er zijn binnengekomen.

Tip de redactie