Prince in de clinch met websites

AMSTERDAM - Prince onderneemt stappen tegen YouTube, waarop clips zijn te zien van zijn recente optredens in Londen. Ook gaat hij online winkels aanpakken die fanmateriaal verkopen.

Hoewel veel artiesten tegenwoordig accepteren dat video's, foto's en ander materiaal op internetpagina's worden geplaatst, laat Prince dit niet zomaar over zijn kant gaan. Dat meldt de BBC donderdag.

Prince vindt dat het publiek zijn concerten moet herinneren zoals ze waren, en niet moet terugzien op wazige beelden die zijn opgenomen met mobiele telefoons. Dat zegt John Giacobbi van Web Sheriff, het Britse bedrijf dat Prince in de arm heeft genomen om ervoor te zorgen dat het materiaal van internet verdwijnt. Volgens Giacobbi zijn al meer dan duizend clips van het internet verwijderd.

eBay

Daarnaast heeft Prince zijn pijlen gericht op online winkels als eBay, die onofficiële fanartikelen zouden verkopen en daarmee het auteursrecht schenden. "We richten ons niet op fans die hun kopie van 'Purple rain' willen verkopen", zegt Giacobbi. "Maar op bedrijven in China die Prince-tassen maken en ze per duizenden verkopen."

Deze zomer gaf Prince 21 concerten in de O2 Arena in Londen. Het was fans verboden om foto's of videoclips te maken, maar blijkbaar heeft niet iedereen zich daar aan gehouden.

Gratis album

In juli haalde de 49-jarige Minneapolis Midget nog de woede van platenzaken op de hals toen hij zijn laatste album 'Planet earth' een week voor de officiële release gratis weggaf bij de Britse krant The Mail on Sunday.

Tip de redactie