Virtuele wereld broedplaats voor kunstmatige intelligentie

AMSTERDAM - Onderzoekers van het Amerikaanse technologiebedrijf Novamente hebben software ontwikkeld die leert in virtuele werelden als Second Life. Dit moet kunstmatige intelligentie naar een hoger niveau tillen.

Zo wil het bedrijf virtuele huisdieren in de werelden plaatsen, die allemaal hun eigen doel hebben. "Miljoenen mensen kunnen ze dan iets leren, waardoor de intelligentie zich zelfstandig ontwikkelt", aldus de Novamente directeur Ben Goertzel op zijn weblog.

Sommige wezens zullen op eigen houtje door de virtuele wereld lopen, terwijl andere wezens aan spelers toebehoren. Die kunnen er vervolgens mee doen wat ze willen.

Robots

Het grote voordeel boven kunstmatige intelligente in robots, is dat de interactie met de omgeving van virtuele robots makkelijker is te realiseren. De robots van tegenwoordig kunnen nog steeds niet goed bewegen, geeft Goertzel aan.

Goertzel: "De virtuele wereld levert het lichaam. De massa de kennis. Vergelijkbaar met collectieve systemen als Wikipedia."

Momenteel lopen er al veel dieren rond in virtuele werelden, "maar die hebben weinig tot geen intelligentie", schrijft Goertzel.

Papegaaien

Uiteindelijk is het de bedoeling dat die huisdieren steeds intelligenter worden. Novamente overweegt dan om nog een stap verder te gaan, namelijk het implementeren van baby's en papagaaien in de werelden.

De kunstmatige intelligentie van papegaaien ligt weer een stuk complexer, aangezien die ook op taal moeten reageren.

Game-industrie

Goertzel denkt dat de game-industrie wel zit te wachten op deze nieuwe technologie. "Het is één van de weinige industrieën waar de term 'kunstmatige intelligentie' geen vies woord is."

Computergestuurde personages zijn vaak alleen geprogrammeerd om op bepaalde situaties te reageren. Echte interactie is er niet bij.

Begin oktober maakt Novamente bekend in welke virtuele werelden hun software verschijnt.

Tip de redactie