Instanties 'knoeien' in encyclopedie Wikipedia

RIJSWIJK - Instanties censureren de internetencyclopedie Wikipedia.org. Dat beweert de Amerikaanse wetenschapper Virgil Griffith op zijn website. Griffith kwam op het idee, nadat enkele Amerikaanse Senaatleden gepakt werden wegens het letterlijk witwassen van hun Wikipedia-pagina's.

Behalve het verwijderen van informatie ontdekte de wetenschapper ook dat bedrijven en instanties informatie over zichzelf een positieve draai geven, oftewel "spinnen".

Op zijn website koppelde Griffith IP-adressen, het unieke nummer dat iedere computer identificeert, aan websiteadressen en ontdekte hoe bijna 200.000 instanties hun 'geschiedenis herschrijven'.

Exxon

Zo veranderde oliegigant ExxonMobil de tekst dat het bedrijf na de olieramp met de Exxon Valdez in 1989, de nog immer niet betaalde schadevergoeding aan 32.000 vissers in Alaska van vijf miljard dollar, in: "ExxonMobil betaalde direct en vrijwillig 300 miljoen dollar aan 11.000 mensen in Alaska."

En met een computer van het Nederlandse ministerie van Vrom werd op 7 maart 2007 een heel stuk tekst weggehaald van een Engelstalige pagina over koningin Beatrix. De tekst ging over de investeringen van Nederlandse banken, waaronder ING en ABN Amro, in de wapenindustrie en de aandelen van koningin Beatrix van deze banken.

Succes

Toch is het feit dat miljoenen mensen de inhoud van de site continu actualiseren juist het succes van Wikipedia. Zo was de dood van Jos Brink vrijdag enkele minuten na het bekendmaken van zijn overlijden al op de digitale encyclopedie te lezen.

Griffith toont aan dat deze unieke manier van werken tevens de zwakheid van de succesencyclopedie is. Instanties vegen niet alleen hun eigen pagina schoon, maar 'bekladden' ook pagina's van concurrenten of 'vijanden'.

Scientology

Zo gebruikt de Scientology Kerk pagina's van overleden beroemdheden ter promotie van de eigen organisatie door links naar de organisatie toe te voegen.

Ook wijzigingen als verbetering van spelfouten gebeuren met computers van bedrijven, vaak ook van websites die niets van doen lijken te hebben met het bedrijf zelf.

Al-Jazeera

Iemand met toegang tot een computer met een IP-adres van nieuwszender Al-Jazeera heeft niet alleen paragrafen veranderd over de Taliban, schreef óver Wikipedia óp wikipedia.org: "Ieder die twijfelt aan het feit dat Wikipedia níet een Joodse propaganda site is, moet maar eens proberen iets over Israël te veranderen op de pagina van Israël."

Deze 'correctie' is kort na het toevoegen verwijderd door een Wikipedia-medewerker volgens de website van Virgil Griffith.

Tip de redactie