GeenStijl annexeert internetstemming SIRE

DEN HAAG - De website GeenStijl heeft de internetstemming van Stichting Ideële Reclame (SIRE) geannexeerd. De instantie lanceerde dinsdag een campagne waarin ze Nederlanders oproept op internet onderwerpen van zorg aan te dragen voor de SIRE-campagne in 2008.

GeenStijl riep zijn lezers op te stemmen op 'boterhamworst met gezichtjes'. Het onderwerp stond donderdag op nummer 1, gevolgd door 'tolerantie homoseksuelen'.

De aandacht voor de website www.umaghetzeggen.nl was na de oproep van GeenStijl groot. Tienduizenden internetters probeerden de site te bezoeken.

Overbelast

"De site dreigde woensdagavond overbelast te raken", aldus Ed Stibbe, vicevoorzitter van SIRE. Donderdag was de site een groot deel van de dag niet of nauwelijks bereikbaar.

Twijfels

Stibbe wilde donderdag niet zijn mening geven over de actie van GeenStijl. Wel wilde hij kwijt dat hij "persoonlijk twijfels" heeft bij de maatschappelijke relevantie van het onderwerp boterhamworst met gezichtjes. "Daarom hebben we ook een onafhankelijke jury."

SIRE gaf eerder aan uit de vijf thema's die de meeste stemmen krijgen, een deskundige jury één thema te laten kiezen. Die jury kan de boterhamworst dus alsnog terzijde schuiven.

Bezoekers

SIRE is bezig de capaciteit van de site uit te breiden, zodat die de grote aantallen bezoekers aan kan. Mensen kunnen nog tot 24 september stemmen. Tot nu toe zijn er meer dan vijfhonderd onderwerpen aangedragen.

Tip de redactie