Beleggen in nieuwkomers op de beurs niet lucratief

Beleggen in bedrijven die een beursnotering krijgen blijkt niet lucratief. Dat geldt vooral voor kleine beursgangen.

Dat blijkt uit een artikel van Larry Swedroe op de website ETF.com.

Swedroe refereert aan een recente studie over het onderwerp met de titel The long term performance of IPO's revisited. Daarvoor is gekeken naar de resultaten van aandelen van duizenden Amerikaanse bedrijven die tussen 1975 en 2014 naar de beurs zijn gebracht. De resultaten werden over diverse periodes geanalyseerd, van één tot veertig kwartalen.

De meeste bedrijven presteerden minder dan het beursgemiddelde. Dat geldt vooral voor kleinere bedrijven en voor de eerste jaren na de beursgang. Na een jaar of twee is er geen sprake meer van significante verschillen. Het effect is ook minder sinds de internetbubbel in 2000 klapte.

De uitgebreide studie zorgt voor tal van fascinerende inzichten, constateert Swedroe. Zo presteerden beursgangen (IPO's) van bedrijven die niet gesteund werden door venture capital-fondsen slechter dan bedrijven die wel dit soort fondsen achter zich hadden staan. Het verschil was merkbaar tot vijf jaar na de beursgang.

Eerste handelsdag

De meeste koersen van beursfondsen stijgen gedurende de eerste handelsdag. Dit heeft te maken met het bewust laag waarderen van beursfondsen voor de eerste handelsdag. Bedrijven die met een relatief lage onderwaardering naar de beurs worden gebracht, presteren op de langere termijn, tot vijf jaar na de beursgang, slechter dan andere bedrijven.

Bij bedrijven die met een flinke korting naar de beurs worden gebracht is slechts sprake van een relatief lager rendement voor de periode van één jaar. Het doet er ook niet echt toe of bedrijven een beursgang hebben in een drukke IPO-periode.

Ongelooflijk succes

Hoewel het gezonde verstand zou zeggen dat bedrijven die willen profiteren van een aantrekkelijk beursklimaat kwetsbaarder zijn, maakt dat feitelijk geen verschil. Het rendement blijft lager. De reden dat beursgangen toch populair blijven is dat beleggers de grote kans op een lichte teleurstelling minder zwaar laten wegen dan de kleine kans op een ongelooflijk succes. Volgens de onderzoekers droomt iedere belegger ervan de nieuwe Google of Facebook in de portefeuille te hebben.

Er is een uitzondering op de regel. Beleggers die een goede relatie hebben met de zakenbanken die de beursgang begeleiden, en daardoor een aanzienlijk deel van de nieuwe aandelen krijgen toegewezen, kunnen profiteren. Het is wel zaak de aandelen snel te verkopen, om de euforie op de eerste handelsdag ten gelde te maken.

Tip de redactie