Wessanen: Gezonde voeding en gezonde groei

Recent kwam het Nederlandse voedingsbedrijf Wessanen met cijfers die de verwachtingen van analisten overtroffen en als 'verrassend sterk' werden bestempeld. En het was niet de eerste keer dat Wessanen het beter deed dan waar analisten van uitgingen. 

Dat schrijft Robert Schuckink Kool in zijn column op Belegger.nl.

De steeds maar versnellende groei van het bedrijf is in lijn met de groei die de markt voor gezonde en biologische voeding jaar na jaar vertoont. En het mooie is dat we die groei om ons heen kunnen waarnemen.

In de grote supermarkten ziet Schuckink Kool steeds meer schappen waar plek wordt ingeruimd voor biologische en gezonde voeding. In mijn woonplaats Amsterdam slaat de biologische supermarktketen Marqt steeds verder de vleugels uit. Ze zijn inmiddels ook in andere steden in Nederland actief.

Achter Marqt zit een aantal rijke families dat echt wel weet waar Abraham de mosterd haalt. Die families kennen de groeicijfers van de markt voor biologische en gezonde voeding waarschijnlijk goed. Groeicijfers van tussen de 8 procent en 20 procent, afhankelijk van het productsegment. Op dat voortdurende groeiverhaal is Wessanen een aantal jaar geleden helemaal ingesprongen. 

Enorme kansen

Het bedrijf transformeerde zich en bracht focus aan, om zich vanaf circa 2011 helemaal op de markt voor biologische voeding te richten. Dat heeft het bedrijf dus geen windeieren gelegd. In de eerste drie maanden van 2017 wist Wessanen de omzet weer met 15,2 procent op te voeren.

Natuurlijk zien ook 'gewone' voedingsbedrijven als Unilever dat er enorme kansen liggen in deze markt. Unilever richt zich dan ook steeds meer op biologische voeding. Maar een groot bedrijf als Unilever transformeer je niet zo makkelijk als een verhoudingsgewijs veel kleiner bedrijf als Wessanen. Dus de focus op duurzame en biologische voeding zit bij Unilever nog lang niet in alle haarvaten van het bedrijf.

VS: markt van 100 miljard dollar

Je ziet de groei van de markt voor gezonde en biologische voeding in alle westerse landen. Zo groeide in de VS in 10 jaar tijd deze markt van een marginale omvang naar een omzet van meer dan 100 miljard dollar. Ook de komende jaren is die groei gestaag en hoog. Veel hoger in ieder geval dan bij het gewone voedingssegment, waar het eerder om groeipercentages gaat van 2 procent.

Het is voor beleggers, denk Schuckink Kool, daarom een goed idee om nog eens goed te kijken naar de voedingswaarden in hun beleggingsportefeuille en te bezien of het zinvol is het gewicht wat te verleggen naar aandelen van bedrijven als Wessanen, branchegenoten als het Deense Chr Hansen en het Amerikaanse Calavo Growers en andere bedrijven die gezonde voeding produceren.

Tip de redactie