Waarom complexe strategieën beter verkopen dan eenvoudige

Ondanks de opkomst van het indexbeleggen zijn complexe beleggingsstrategieën nog altijd zeer populair onder institutionele beleggers. Maar waarom? 

De resultaten van complexe strategieën zijn meestal niet beter dan het simpel volgen van een index. Volgens Ben Carlson, fondsmanager van Ritholtz Wealth Management, zijn er vijf redenen voor de populairiteit van ingewikkelde beleggingstrategieën:

  1. Het is interessant
    Het staat interessanter om ingewikkeld te doen. Een fondsmanager die de wereld rondreist, veel geld uitgeeft aan dinertjes met bestuurders en op de proppen komt met ingewikkelde strategieën komt bij veel instituten beter over dan iemand die focust op het laag houden van kosten, efficiënt werken, het voorkomen van domme fouten en het boeken van redelijke resultaten.
     
  2. Ego's
    Onder fondsbeheerders is er sprake van een strijd tussen ego’s. Iedereen wil de beste zijn en daarom grijpen ze naar complexe strategieën om de benchmark te verslaan, maar functioneren doet het maar zelden.
     
  3. Intellect
    Veel fondsmanagers zijn hoogst intelligent. Voor hun is het onlogisch dat simpele strategieën ook kunnen werken. Het is beneden hun niveau.
     
  4. Benchmark
    Voor beleggers geldt net als bij fondsbeheerders dat ze betere resultaten willen behalen dan de concurentie. Ook zij hebben daarom de neiging ingewikkelde beleggingsstrategieën een kans te geven. Soms ook omdat het voor hun een hogere bonus kan betekenen.
     
  5. Sellside
    Het is ook een kwestie van marketing. Complexe strategieën met veel ingewikkelde vaktermen en wiskundige berekeningen verkopen beter dan een simpel product. 

Op zich zou het woud aan complexe strategiëen niet zo’n probleem zijn als er niet zoveel zou misgaan. Naast het feit dat ingewikkeld vaak ook duur betekent, is een nog groter probleem dat ingewikkelde beleggingsstrategien moeilijk te controleren zijn. En slechte controle lokt crimineel gedrag uit.

Tip de redactie