'Dure consumentenaandelen gerechtvaardigd'

Sterke consumentenaandelen zijn nu eenmaal schaars, en daarom is hun relatief hoge prijs gerechtvaardigd.

Dat zegt Jack Neele, fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends, in gesprek met Belegger.nl

Cyclische consumentenaandelen hebben de afgelopen maanden een forse rally achter de rug. Zijn ze inmiddels niet overgewaardeerd? Neele: "Gemiddeld genomen zijn ze wel aan de dure kant, maar dat is grotendeels gerechtvaardigd. De energiesector bijvoorbeeld is heel volatiel. Na een enorme opleving vorig jaar is het nu alweer de slechtst presterende sector van 2017."

Constante prestaties

"Cyclische consumentengoederen daarentegen, steken er misschien in geen enkel jaar bovenuit, maar presteren wel constant. Sommige consumentenbedrijven laten een groei zien van 10 tot 15 procent per jaar en een winstgroei van 15 tot 20 procent. Zulke constante prestaties zijn schaars en daar wordt graag voor betaald door beleggers."

Groeimogelijkheden

Groeimogelijkheden zijn een prioriteit voor het fonds dat Neele beheert. "Opkomende markten zijn in dat kader erg belangrijk, omdat daar voor veel bedrijven nog groei te behalen valt, in tegenstelling tot de gevestigde landen." 

Als het om groei gaat, kan China niet ontbreken in dit verhaal. De middenklasse in dat land heeft steeds meer te besteden. Hoe probeert Neele daarvan te profiteren? "De trend dat ervaringen belangrijker worden dan het bezitten van luxe goederen, gaat ook aan de Chinezen niet voorbij. Natuurlijk geven ze veel geld uit aan spullen van Europese luxemerken als Louis Vuitton, maar reizen en de wereld zien worden steeds belangrijker. Daar proberen wij dus de kansen te zoeken."

Anticorruptie

Enkele jaren geleden begon de Chinese regering met het tegengaan van corruptie. Welk effect hebben die anti-omkoopmaatregelen gehad? "Het geven van cadeaus aan zakenrelaties en overheidspersoneel was inderdaad erg gebruikelijk. De duurste cognacs en horloges gingen als warme broodjes over de toonbank. Door die anticorruptiemaatregelen kregen veel van die bedrijven het moeilijk. Nu is dat wel weer aan het normaliseren, maar als een bedrijf te veel geënt is op één land of als de omstandigheden lastig zijn, nemen we er afscheid van."

Tip de redactie