Beursexperts somber voor maart

Beursexperts zijn net als vorige maand weinig enthousiast over de beurs.

Dat blijkt uit de maandelijkse enquête van Corné van Zeijl van Actiam onder beursexperts. 

Hoewel experts niet zo somber zijn als vorige maand, is het sentiment wel duidelijk negatief.

"De somberheid van de experts van afgelopen maand was niet in de koersen terug te zien. Sterker nog, februari was een prachtige beursmaand. De AEX steeg met bijna 4 procent. Dat kwam vooral door het bod op Unilever. Deze AEX-reus steeg met 19,3 procent", vertelt Van Zeijl. 

Voorspelling maart:

  • optimistisch: 19 procent
  • neutraal: 35 procent
  • pessimistisch: 46 procent
  • per saldo: -27 procent

Ook voor de langere termijn blijven de experts somber.

Voorspelling komend halfjaar:

  • optimistisch: 19 procent
  • neutraal: 46 procent
  • pessimistisch: 37 procent
  • per saldo: -17 procent

Aandelenkeuzes

Per saldo deden de floppers (Arcelor Mittal, Altice, Heineken, SBM Offshore en Unibail-Rodamco) voor februari het beter dan de toppers en dat is niet de bedoeling. Bij de toppers (Ahold Delhaize, Aegon, Gemalto en KPN) bleven de meeste aandelen achter bij de AEX-index. Dat de floppers en stuk beter presteerden was vooral te danken aan ArcelorMittal en Heineken die respectievelijk 15,6 en 12,5 procent gestegen.

IEX-lezers deden het vorige maand iets beter. Zij hadden het vooral met hun flopkeuzes meer bij het rechte eind. Het fictieve long-shortfonds van de experts scoorde -2,9 procent, het fonds van de IEX-beleggers sloot op een plus van 2,2 procent.

Veilige aandelen

​Voor de komende maand houden de experts vast aan veilige namen als KPN en Ahold Delhaize. "Een logische keuze als je somber over de beurs bent. Galapagos is een opmerkelijke binnenkomer in de topperslijst. En ook Shell zien we niet zo vaak bij de toppers staan", aldus Van Zeijl. 

Bij de floppers staat opnieuw ArcelorMittal fier bovenaan en dat terwijl er vorige maand sprake was van een koersstijging van 15,6 procent. Ook Altice staat weer bij de floppers. Unilever en Boskalis maken de floplijst compleet.

Er deden 63 experts aan de enquête mee.

Lees meer in de sentimentssectie op IEX.nl

Tip de redactie