Waardeaandelen weer aantrekkelijk

Sinds afgelopen zomer zijn waardeaandelen bezig met een sterke opleving ten opzichte van groeiaandelen. Toch worden deze waardeaandelen nog steeds tegen een aantrekkelijke korting verhandeld.

Dat zegt Ian Butler, fondsmanager bij de JP Morgan Asset Management European Equity Group, dinsdag tijdens een presentatie in Amsterdam.

Een waardebelegger zoekt naar ondergewaardeerde aandelen en probeert zodoende te profiteren van het verschil tussen de huidige koers en de waarde van het bedrijf. Bekende waardebeleggers zijn bijvoorbeeld Benjamin Graham en Warren Buffett.

Butler: "De recente opleving van waardeaandelen kan weleens het begin van een meer duurzame rally zijn. Het verschil in waarderingen bij groei en value blijft groot. In het verleden was dit een sterk signaal voor toekomstige outperformance van waardeaandelen. Ook een omgeving van stijgende inflatie is gunstig voor deze categorie."

Goedkoop met een reden

Hoe selecteert Butler de meest aantrekkelijke waardeaandelen? "Wij focussen ten eerste op de 30 procent goedkoopste aandelen op basis van de koers-winstverhouding en het rendement op de vrije kasstroom."

"Maar we willen ook bedrijven die fundamenteel gezond zijn en geen bedrijven van slechte kwaliteit. Je wilt bijvoorbeeld niet investeren in bedrijven die niet winstgevend zijn, of waarvan de winsten of marges niet duurzaam zijn, of waarvan het managementteam een slechte kapitaaldiscipline heeft."

"Het zijn de beruchte value traps: bedrijven die door hun waardering aantrekkelijk lijken, maar het niet zijn. Deze bedrijven zijn goedkoop met een reden. Kijk daar dus goed voor uit."

Telefónica bijvoorbeeld

De fondsmanager haalt twee voorbeelden aan. Het Spaanse Telefónica lijkt op het eerste gezicht interessant, omdat het tegen een korting van 15 procent wordt verhandeld. "Maar het bedrijf heeft last van stevige concurrentie en hoge schulden. Deze onderneming is dus een typische value trap."

"Renault daarentegen is wel een voorbeeld van een mooie opportuniteit. Het bedrijf profiteert van het herstel op de Europese automarkt en de winstgevendheid groeit, mede dankzij het succes van budgetmerk Dacia. Daarnaast is Renault, in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, het merk dat de meeste elektrische auto's in Europa verkoopt."

Tip de redactie