GroenLinks-jongeren hangen posters halfnaakte man op

GroenLinks-jongeren in Groningen hangen dinsdag in de stad posters op van een halfnaakte man met daarnaast een zakelijk en professioneel geklede vrouw.

De poster is een tegenreactie op controversiële campagne van Suitsupply. Het ophangen gebeurt dinsdag omdat het dan Internationale Vrouwendag is.

De onlangs gelanceerde reclamecampagne van Suitsupply stuitte op veel verzet. In de reclame waren twee mannen in een pak te zien die van de borsten van een vrouw afgleden.

Door posters te verspreiden van een halfnaakte man draaien de leden van DWARS, de Groningse jongerenafdeling van GroenLinks, de rollen om. “Vrouwen moeten vooral sexy zijn voor mannen lijkt vaak de tendens. Andersom zien we het zelden. Met onze poster willen we mensen aan het denken zetten”, laat DWARS-voorzitter Lyle Muns weten.

DWARS is niet tegen campagnes met naakte vrouwen, maar vindt wel dat marketeers zich bewust moeten zijn van patronen die ze in stand houden. “Te vaak wordt de vrouw echter teruggebracht tot het persoonlijk seksspeeltje van de man. Vrouwen én mannen kunnen pas echt vrij zijn wanneer ze geen rol opgedrongen worden op basis van hun geslacht”, aldus Muns.

De actie vindt plaats in samenwerking met Emancipator, Doetank PEER en het TV-programma Jan Rijdt Rond. De posters worden ook in andere steden dan Groningen verspreid.

Tip de redactie