'Wees alerter op gevolgen overschakelen geneesmiddel'

Bijwerkingencentrum Lareb roept op tot betere bewaking van gevolgen van overschakeling op een ander merk geneesmiddel. Meestal gaat het overstappen prima, maar soms is sprake van bijwerkingen of verminderde werkzaamheid.

Over de afgelopen tien jaar waren er 2.500 meldingen van, maar het aantal is vooral de laatste twee jaar extra opgelopen. In totaal zijn er bij circa twintig wijzigingen van merk gevolgen gemeld. Lareb benadrukt dat artsen en patiënten zulke effecten vooral moeten melden, omdat dat nodig is om uit te vinden wat er aan de hand is en wat eraan kan worden gedaan.

Meestal heeft "substitutie" van een merk plaats omdat zorgverzekeraars dat willen, maar het kan ook nodig zijn doordat een bepaald merk onvoldoende voorradig is. Apothekersvereniging KNMP ontraadt vervanging bij bepaalde groepen geneesmiddelen, zoals anti-epileptica. "Toch komt dit in de praktijk voor'', aldus Lareb.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen zegt dat het erg belangrijk is dat artsen en apothekers "de patiënt voor ogen houden''. "Generieke medicijnen zijn net zo werkzaam en veilig als de originele, maar niet iedere patiënt is hetzelfde.''

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie