'Roken kan DNA schaden tot meer dan dertig jaar'

Roken is mogelijk schadelijk voor het DNA. Na het stoppen van roken, herstelt het lichaam na verloop van tijd, maar volgens een nieuwe studie kan dit proces bij negentien specifieke genen echter tot meer dan dertig jaar duren.

In navolging van een meta-analyse van zestien bestaande onderzoeken, werd door een onderzoeksteam circa 16.000 bloedmonsters verzameld van rokers, ex-rokers en mensen die nog nooit in hun leven hadden gerookt.

Volgens de studie heeft roken invloed op meer dan 7.000 genen, ongeveer een derde van het totaal aan menselijke genen. Hiervan worden meerdere genen gelinkt aan verschillende hartziekten en soorten kanker.

De onderzoekers zeggen dat de meeste genen na vijf jaar weer herstellen tot hetzelfde niveau als dat van mensen die niet roken.

Maar dat geldt niet voor negentien specifieke genen. "Onze studie heeft overtuigend bewijs gevonden dat roken op de lange termijn gevolgen heeft voor ons moleculaire mechanisme, een impact die langer kan duren dan dertig jaar", vertelt onderzoeker Roby Joehanes.

Moleculaire mechanismen

Met de studie wilden onderzoekers van het Amerikaanse National Institute of Environmental Health Scienses (NIEHS) en Harvard Medical School meer inzicht krijgen in moleculaire mechanismen.

Volgens de onderzoekers is de studie belangrijk omdat het aantoont in welke mate roken risico's voor de gezondheid met zich mee brengt. "Daarnaast is het belangrijk dat het onderzoek laat zien dat ook na het stoppen van roken de effecten nog steeds zichtbaar zijn in het DNA", aldus Joehanes.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het American Heart Association journal Circualtion: Cardivascular Genetics.

NUlifestyle op Facebook

Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter